26-02-2015 07:45 | Door: Laura Fransen

In 2018 verkoopt de adidas Group alleen nog duurzaam geteelde katoen. Dankzij een goede samenwerking met leveranciers bereikte het bedrijf in 2014 al een mijlpaal van 30 procent.

Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. Het percentage ligt hoger dan de geplande 25 procent in 2014. De duurzaam geteelde katoen is voornamelijk afkomstig van boerderijen in India, Pakistan en Brazilië. Het is geproduceerd volgens de standaarden van het Better Cotton Initiative (BCI). De adidas Group ligt op schema om in 2018 voor alle producten 100 procent Better Cotton te gebruiken.

Om die duurzame katoendoelstelling te bereiken, werkt de fabrikant van sportartikelen nauw samen met de leveranciers. Die zijn volgens het concern cruciaal. De kledingproducent helpt katoenproducenten bij het integreren van BCI-standaarden in hun productieproces. Door middel van jaarlijkse doelstellingen stimuleert het bedrijf toeleveranciers om steeds duurzamer te produceren.

 

Succes

 

De adidas Group is al vanaf de oprichting in 2005 betrokken bij het BCI. Volgens het bedrijf is het een groot succes. Het initiatief voor Better Cotton streeft wereldwijd naar duurzame productie van katoen. De productie is niet biologisch, maar de deelnemers gebruiken veel minder water, pesticiden en kunstmest dan reguliere katoenboeren. Daarnaast krijgen ze ondersteuning bij de omschakeling naar nieuwe landbouwtechnieken.

Ook bedrijven als H&M, Jack & Jones, Marks & Spencer en Ikea zijn aangesloten bij het BCI.

Bron: adidas Group, Sustainable Brands | Foto: Kimberly Vardeman, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)