Bangladesh heeft alleen te winnen bij duurzame denim

Demin jeans

05-03-2015 15:50 | Door: Jerom van Gemert

 

Bangladesh kan meer doen om de productie van spijkerbroeken te verduurzamen. Maar het land heeft al wel de eerste stappen gezet.

Dat is de conclusie van een expertdiscussie tijdens de Denimandjeans.com Bangladesh Show over Bangladesh, denim en duurzaamheid. Bij het evenement waren belangrijke spelers uit de kledingindustrie als C&A en Diesel vertegenwoordigd.

Bangladesh is één van de hoofdproducenten van jeansproducten voor Europese Unie en de Verenigde Staten. Per jaar levert het land aan beide markten een hoeveelheid jeans ter waarde van $ 3.5 mrd. Nieuwe en milieuvriendelijke technieken voor denimproductie zijn daarom essentieel om de milieu-impact van Bangladesh te verminderen.

Impact

Verduurzaming van de denimproductie kan het milieu veel goed doen. “Denimproductie heeft een grote impact op het milieu door het gebruik van chemicaliën, brandstof en water,” zegt Sandeep Agarwal, organisator van de Denimsandjeans.com Bangladesh show in de krant The Financial Express. Een omslag in het productieproces is niet alleen goed voor het land. Ook de industrie zelf moet inspelen op de veranderende vraag uit de retailsector.

Er is een groeiende vraag naar duurzame producten die met aandacht voor mensen en milieu zijn gemaakt. Kledingmerken besteden steeds meer aandacht aan duurzame teelt van katoen en veiligheid op de werkvloer in de fabrieken. Zo heeft het Zweedse kledingmerk H&M al een Conscious Denim collectie.

Investeringen

De experts zijn het erover eens dat katoenproductie en werkomstandigheden de belangrijkste verbeterpunten zijn voor het land. Slechts 1 procent van de katoenproductie is biologisch. Maar de sector kan groeien als lokale en internationale investeerders de katoenproducenten ondersteunen.

Volgens Iqbal Hossain, de regionale duurzaamheidsmanager van winkelketen C&A, moet de aandacht zich richten op milieuvriendelijke katoenproductie. Die ondersteuning is het afgelopen jaar op gang gekomen met financiële programma's van onder meer de Centrale Bank van Bangladesh, en jeansfabrikant Levi's.

Een ander aspect dat aandacht verdient, zijn de werkomstandigheden in de kledingfabrieken in het land. Zahin Rahman, milieu-adviseur van GIZ, stelt in de krant dat training van werknemers belangrijk is. Een gezondere en veilige werkomgeving is volgens Rahman ook bedrijfsmatig van belang. Gezondere werknemers en minder ongelukken verhogen de productiviteit en dus de omzet.

Bronnen: The Financial Express, Bangladesh Denim Expo, denimandjeans.com Bangladesh | Foto: Kazuhiro Keino via Flickr, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Jerom van Gemert

Stagiair duurzaambedrijfsleven.nl. Masterstudent biologie. Volgt de specialisatietrack plantengenetica met een major wetenschapscommunicatie. Geïnteresseerd in duurzaamheid en wetenschap.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail