'Duurzame kleding' letterlijk nemen levert miljarden op

Kleding

09-03-2015 20:49 | Door: Laura Fransen

Het Britse afvalprogramma WRAP zet zich in voor het verduurzamen van kleding. Letterlijk. De organisatie wil kledingstukken langer draagbaar maken.

Het verlengen van de levensduur van een kledingstuk vermindert de CO2-voetafdruk. Ook het waterverbruik en de geproduceerde hoeveelheid afval gaan omlaag. Het verlengen van de actieve levensduur met slechts negen maanden leidt tot een verbetering van 20 tot 30 procent op deze gebieden. Voor Groot-Brittannië levert het een kostenbesparing op van € 7 mrd.

Dit blijkt uit het Valuing Our Clothes-rapport van het Waste Resources Action Programme (WRAP). Om de industrie te stimuleren kleding te verduurzamen, reikt de organisatie de Extending the Life of Clothes Design Award uit. Ontwerpers kunnen ideeën indienen die de levensduur van kleding verlengen. Deelnemers worden beoordeeld op milieuvriendelijkheid, innovatie en marktpotentieel.

 

Finale

 

Vier studenten staan in de finale en maken kans op een geldprijs van € 7.000. Twee finalisten zien mogelijkheden op het gebied van verstelbare kleding. Rhiannon Hunts ontwerp focust op afneembare sluitingen. Dit maakt het makkelijker voor de consument om de kledingmaat naar behoefte aan te passen. Ook Nicholas Fellows richt zich op het aanpassen van de maat. Hij ontwierp kinderkleding met oplosbare naden. Consumenten kunnen zo de kleding met het kind mee laten groeien.

Bron: CIWM, WRAP | Foto: Magnus D, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail