11-03-2015 10:54 | Door: Laura Fransen

Een duurzame tas van het Zweedse kledinglabel Uniforms for the Dedicated oogst veel belangstelling. De Rag Bag stimuleert consumenten kleding te doneren.

‘Buy something new, donate something old’ is het motto van de Rag Bag. Consumenten krijgen de biologisch afbreekbare tas mee bij de aankoop van een kledingstuk. Tot zover niets nieuws. Eenmaal thuis krijgt de tas in een handomdraai een tweede leven. Door de Rag Bag binnenstebuiten te keren, ontstaat een envelop voor het doneren van kleding. Het adres van een goed doel en de frankering zijn voorgedrukt.

De Rag Bag is een initiatief van het Zweedse kledingmerk Uniforms for the Dedicated. De tas moet het gemakkelijk maken om oude kleding te recyclen via kledingdonaties. De belangstelling blijkt groot. Uniforms for the Dedicated produceerde 1.000 Rag Bags als proef. De proeflading verkocht volledig uit. Tot hoeveel kledingdonaties de 1.000 tassen hebben geleid, heeft het kledingmerk niet bekend gemaakt.

Interesse

Uniforms for the Dedicated ontwierp de tas in samenwerking met reclamebureau DDB Stockholm. Het bureau is optimistisch over de toekomst. “Er is interesse voor 600.000 tassen vanuit verschillende bedrijven”, zegt DDB Stockholm-CEO David Sandstrom tegen nieuwswebsite Adweek. “We hopen dat de Rag Bag zich ontpopt tot meer dan een campagne. Zou het niet geweldig zijn als dit de retailstandaard werd?"

Bron: Adweek | Foto: FaceMePLS, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)