Etsy: gezamenlijke lunch als recruitmentstrategie

Etsy

11-03-2015 14:41 | Door: Willemien Groot

Etsy, de online marktplaats voor zelfgemaakte spullen, probeert met opvallend sociaal en duurzaam beleid nieuw personeel te trekken. Zoals een gezamenlijke lunch.

Twee keer per week luncht het personeel van Etsy op een openbare picnickplaats in Brooklyn, New York. Dat blijkt uit de aangekondigde beursgang van het bedrijf. Het bedrijf koopt de etenswaren voor de Eatsy bij lokale bedrijven, met de nadruk op gezond en biologisch, schrijft CEO Chad Dickerson.

De lunch wordt geserveerd op composteerbare borden. Werknemers kunnen zich aanmelden om de restanten op de fiets naar een boerderij te brengen. "De composthoop van de boerderij produceert het voedsel dat wij bij lunch opeten", schrijft Dickerson.

 

Werving

 

Hoe kleinschalig het idee ook is, volgens de CEO zit er een duidelijk idee achter. Het trekt mensen aan die Etsy graag in dienst wil hebben. Vooral technisch geschoold personeel heeft de werkgevers voor het uitkiezen. Juist die groep wil iets bijdragen aan de maatschappij. Ze verwachten meer van een bedrijf dan alleen een maandelijks loonstrookje.

De naderende beursgang van Etsy heeft geleid tot gemengde gevoelens. Sommige verkopers zijn bang dat de online marktplaats zich niet meer onderscheidt van andere bedrijven, zoals Ebay. Maar Dickerson meent dat het bedrijf kan uitgroeien tot een speler die winstgevendheid en aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid combineert. "Als wij daarin slagen, nemen andere bedrijven ons model misschien over."

 

Beursgang

 

Etsy wil met de beursgang tenminste 300 mln ophalen om uit te breiden naar het buitenland. Het bedrijf is in 2005 opgericht door Rob Kalin, die een plek zocht om zijn zelfgebouwde computers te verkoper. In 2013 zette het bedrijf zo'n $ 1,35 mrd om. Verkopers betalen een klein bedrag om hun zelfgemaakte producten online te zetten. Etsy ontvangt daarnaast 3,5 procent commissie voor elk verkocht artikel.

De beursgang van de online marktplaats wordt gezien als een van de grootste onder de start-ups uit New York. Volgens Bloomberg was de laatste keer dat een tech-start-up erin slaagde 300 mln op te halen tijdens een internetbubbel aan het einde van de jaren negentig. De online boekwinkel Barnes & Noble haalde in 1999 bij de beursgang $ 450 mln op.

Bron: Etsy, BusinessInsider, Bloomberg, LA Times | Foto: Steph, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail