16-03-2015 14:20 | Door: Laura Fransen

In ontwikkelde economieën is geen excuus meer mogelijk voor bedrijven die niet naar zero-waste streven. “Als een bedrijf er niet mee bezig is, begin je te denken dat het ze simpelweg niets interesseert”.

Dat zegt Pier Luigi Sigismondi, supply chain-directeur bij Unilever, in een interview met Business Green. Volgens Sigismondi is het niet alleen haalbaar, maar gewoon een slimme bedrijfsstrategie om helemaal niets meer naar de vuilstort te sturen.

Hoewel de kosten in sommige regio’s in de eerste instantie toenemen, levert ‘zero-waste’ over het geheel genomen geld op. Met name in volwassen industriële economieën zijn kostenbesparingen gemakkelijk te realiseren. Sigismondi benadrukt echter dat het ook in landen met een beperkte recyclinginfrastructuur goed te doen is. Zo creëerde Unilever in India de benodigde infrastructuur zelf door samen te werken met lokale bedrijven.

Dat een zero-waste beleid mogelijk is bewees Unilever eerder dit jaar. Het bedrijf recyclet of hergebruikt alle reguliere afvalstromen, afkomstig uit meer dan 240 fabrieken in 67 landen. Daarmee bespaart de multinational € 200 mln.

De besparing is onderdeel van Unilevers duurzaamheidsdoelstellingen. Het concern bereikte de doelstelling vijf jaar eerder dan gepland. Oorspronkelijk wilde het bedrijf in 2020 geen gebruik meer maken van de vuilstort.

Bron: Business Green | Foto: Michelle Arseneault, via Wikimedia Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)