18-03-2015 11:30 | Door: Laura Fransen

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer gaat samenwerken met Endo Enterprises. Een toevoeging aan het verwarmingssysteem moet de energierekening omlaag brengen.

Waterbehandelingsspecialist Endo Enterprises is de ontwikkelaar van het EndoTherm radiator-additief. Endo Enterprises is de winnaar van de Ecobuild Big Innovation Pitch. Tijdens die wedstrijd kregen vijf finalisten de kans om hun duurzame innovatie te presenteren aan Marks & Spencer (M&S). De winnaar mocht met het warenhuis aan de slag om de innovatie toe te passen in de winkels.

“De mogelijkheid om de energie-efficiëntie in M&S-winkels te verbeteren en het brandstofverbruik terug te dringen maakten Endo Enterprises tot winnaar”, zegt Chris Marney, Hoofd Energie-efficiëntie, in een persbericht. Het Endotherm-additief verlaagt de energierekening tot 15 procent per jaar. Door een toevoeging aan het water warmen radiotoren sneller op. Ook blijven ze langer warm en verbruiken minder energie.

 

Ontdekkingen

 

De Big Innovation Pitch is een gedeeld initiatief van M&S en Ecobuild, een Brits platform voor duurzame bouw. De wedstrijd biedt M&S de gelegenheid om innovaties van kleine bedrijven te ontdekken. “Het initiatief heeft M&S in contact gebracht met een aantal geweldige ondernemers”, zegt Marney.

De energiebesparing past binnen de Plan A 2020-duurzaamheidsdoelen van M&S. Als onderdeel van dit plan streeft de warenhuisketen naar een halvering van het energieverbruik in 2020.

Bron: RuralEnergyNews, Ecobuild | Foto: W_Minshull, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)