18-03-2015 15:10 | Door: Willemien Groot

Europese bedrijven en toeleveranciers kunnen per jaar € 10 mrd besparen als zij voedselverspilling terugdringen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Rabobank.

Innovatieve bewaar- en verpakkingstechnieken leveren direct al resultaat voor supermarkten, groothandels, tussenhandelaren en boeren. Die maatregelen bespaart tot € 10 mrd per jaar, blijkt uit het rapport. Bovendien dragen die verbeteringen bij aan de doelstellingen van de Europese Unie om de voedselverspilling in 2025 met 30 procent terug te dringen.

Volgens Rabobank krijgen consumenten veelal de verantwoordelijkheid toegeschoven om voedselverspilling terug te dringen. Hoger in de keten valt echter zo mogelijk nog meer winst te halen. Voor elke € 30 mrd euro aan voedsel die huishoudens weggooien, gaat voedsel ter waarde van € 60 mrd verloren in de keten.

 

Verliezen

 

De grootste verliezen treden op in de Europese markt voor groenten en fruit. De toeleveringsketen, van boer tot supermarkt, is verantwoordelijk voor 66 procent van het verlies aan groenten, en voor maar liefst 72 procent van het verloren fruit. In totaal heeft het verspilde voedsel een waarde van zo'n € 28 mrd.

Innovaties om voedselverspilling tegen te gaan, zijn er wel degelijk. Van oogstmachines die beschadigingen aan gewassen voorkomen, tot nieuwe technologie voor opslag en verpakkingen. In die laatste categorie verwacht Rabobank veel van de Nederlandse ademende verpakking van PerfoTec.

 

Profijt

 

De onderzoekers constateren dat huidige businessmodellen nog niet zijn ingericht op die verbeterde efficiëntie, blijkt uit het rapport. Beperkte houdbaarheid is voor sommige partijen juist een voordeel. De klant koopt immers snel weer nieuwe producten.

Het succes van de innovaties hangt volgens Rabobank nauw samen met gedeeld profijt. Zo zou een langere houdbaarheid kunnen samengaan met de ontwikkeling van nieuwe exportmarkten. Bedrijven die willen veranderen, kunnen daarom het beste op zoek naar partijen die de voordelen van vernieuwing zien.

Bron: Rabobank, FreshPlaza, BusinessGreen | Foto: travel oriented, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)