Hoe gifvrije kleding uitgroeit tot nieuwe standaard

Detox Catwalk

19-03-2015 19:30 | Door: Willemien Groot

Veertien toonaangevende kledingmerken, waaronder C&A, G-Star, H&M en Levi’s, behoren tot de koplopers in gifvrije kleding. De internationale kledingmerken zijn verantwoordelijk voor 10 procent van de totale kledingproductie.

Dat blijkt uit de Detox Catwalk die voor het tweede opeenvolgende jaar is samengesteld door Greenpeace SouthEast Asia. De milieu-organisatie beoordeelt jaarlijks achttien grote kledingproducenten. Er zijn criteria vastgelegd voor de uitfasering van giftige chemicaliën en transparantie. Dit jaar zijn Inditex, het moederbedrijf van Zara, sportschoenenfabrikant Puma en kledingbedrijf Valentino toegevoegd aan producenten die de meeste vooruitgang boeken.

Volgens Greenpeace SouthEast Asia tonen de bedrijven aan dat binnen de industrie nieuwe standaarden mogelijk zijn voor duurzame kleding. De toeleveringsketens zijn bereid mee te veranderen, of kledingconcerns vinden nieuwe, duurzamere leveranciers. De kleding is er volgens de milieu-organisatie niet minder mooi om.

Grote veranderingen

De campagne voor gifvrije kleding begon vier jaar geleden. Volgens Greenpeace hebben de koplopers aangetoond dat in korte tijd grote veranderingen mogelijk zijn. Vooral in Azië is de kledingindustrie een van de grote vervuilers van oppervlaktewater. In China is dat ongeveer 10 procent, op de Filippijnen zelfs 21 procent.

De Detox Catwalk van Greenpeace Southeast Asia is een online platform dat de verrichtingen van achttien bedrijven op een rijtje zet. De organisatie wil dat de hele kledingindustrie zich inspant om giftige chemicaliën tegen 2020 volledig uit te bannen.

Bron: Greenpeace SouthEast Asia | Foto: Greenpeace Southeast Asia

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Willemien Groot

Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren ICT, bouw & infra, landbouw & visserij en voeding & dranken. Journalist met een passie voor duurzame innovatie.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail