19-03-2015 19:30 | Door: Willemien Groot

Veertien toonaangevende kledingmerken, waaronder C&A, G-Star, H&M en Levi’s, behoren tot de koplopers in gifvrije kleding. De internationale kledingmerken zijn verantwoordelijk voor 10 procent van de totale kledingproductie.

Dat blijkt uit de Detox Catwalk die voor het tweede opeenvolgende jaar is samengesteld door Greenpeace SouthEast Asia. De milieu-organisatie beoordeelt jaarlijks achttien grote kledingproducenten. Er zijn criteria vastgelegd voor de uitfasering van giftige chemicaliën en transparantie. Dit jaar zijn Inditex, het moederbedrijf van Zara, sportschoenenfabrikant Puma en kledingbedrijf Valentino toegevoegd aan producenten die de meeste vooruitgang boeken.

Volgens Greenpeace SouthEast Asia tonen de bedrijven aan dat binnen de industrie nieuwe standaarden mogelijk zijn voor duurzame kleding. De toeleveringsketens zijn bereid mee te veranderen, of kledingconcerns vinden nieuwe, duurzamere leveranciers. De kleding is er volgens de milieu-organisatie niet minder mooi om.

Grote veranderingen

De campagne voor gifvrije kleding begon vier jaar geleden. Volgens Greenpeace hebben de koplopers aangetoond dat in korte tijd grote veranderingen mogelijk zijn. Vooral in Azië is de kledingindustrie een van de grote vervuilers van oppervlaktewater. In China is dat ongeveer 10 procent, op de Filippijnen zelfs 21 procent.

De Detox Catwalk van Greenpeace Southeast Asia is een online platform dat de verrichtingen van achttien bedrijven op een rijtje zet. De organisatie wil dat de hele kledingindustrie zich inspant om giftige chemicaliën tegen 2020 volledig uit te bannen.

Bron: Greenpeace SouthEast Asia | Foto: Greenpeace Southeast Asia