25-03-2015 08:15 | Door: Laura Fransen

Ikea gaat te werk volgens een wereldwijde duurzaamheidsstrategie. Toch verschilt het duurzaamheidsimago van het meubelwarenhuis per land.

Dat blijkt uit de Sustainability Index 2015. Het overzicht is opgesteld door SB Insight, een Zweeds bedrijf gespecialiseerd in duurzaamheidscommunicatie. De Index analyseert jaarlijks het duurzame imago van 709 Scandinavische merken. Voor het onderzoek enquêteerde het bedrijf 27.000 Zweedse, Deense, Noorse en Finse consumenten.

De maximaal haalbare score ligt op 200 procent. In Denemarken, Noorwegen en Zweden behoorde Ikea tot de top 10 met uiteenlopende scores van respectievelijk 59 procent, 66 procent en 80 procent. In Finland eindigde hetzelfde bedrijf op plek 64.

Communicatie

Uit de Index blijkt dat consumenten in de vier Scandinavische markten heel verschillend denken over duurzaamheid. Denen zijn het minst optimistisch over het duurzame gedrag van merken en geven een gemiddelde score van 21 procent. Finnen delen de meest positieve score uit met een gemiddelde van 47 procent.

Ook onderling verschillen de consumenten per land. De Index splits ze op in de categorieën Ego, Moderate, Smart en Dedicated, afhankelijk van hun interesse in en kennis over duurzaamheid. Volgens SB Insight kunnen bedrijven winst behalen door communicatie over duurzaamheid aan te passen aan het land en de specifieke consument die ze wensen te bereiken. 

Zo richten bedrijven zich vaak op de Dedicated groep, met het idee dat zij het makkelijkst te bereiken zijn. Deze groep bestaat echter gemiddeld uit minder dan 10 procent van de consumenten. Een strategie gericht op de grotere middengroepen Moderate en Smart levert uiteindelijk meer op. 

Bron: Popsop, SB Insight | Foto: Håkan Dahlström, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)