27-03-2015 11:43 | Door: Laura Fransen

Het onverpakt aanbieden van biologische groenten en fruit stimuleert de verkoop. Consumenten hebben weinig begrip voor in plastic verpakte biologische producten.

Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen UR en het Comité Biohandel van brancheorganisatie GroentenFruit Huis. In een virtuele supermarkt steeg het aantal consumenten dat bereid was biologische producten te kopen als die onverpakt werden aangeboden, met 20 procent. Daarnaast steeg tijdens een praktijktest bij de Hoogvliet supermarkten de feitelijke verkoop significant als producten geen verpakking hadden.

Hoogvliet is niet verbaasd over de resultaten. “Dit is voor ons heel herkenbaar. Wij hebben al meerdere biologische groenten en fruit gewijzigd naar onverpakt en zullen daar in de toekomst ook mee doorgaan”, zegt Ed van Venrooij, Category Manager bij Hoogvliet in een persbericht.

Er is veel aandacht voor het wel of niet verpakken van vers voedsel in de retailbranche. Onlangs besloot supermarktketen Albert Heijn meer producten onverpakt aan te bieden. Het los aanbieden van groenten en fruit is beter voor het milieu. En het voorkomt dat consumenten meer moeten kopen dan ze nodig hebben. Aan de andere kant helpen verpakkingen voedsel langer goed te houden en zo verspilling te voorkomen

Bron: Wageningen UR, GroentenFruit Huis | Foto: Liz West, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)