H&M zet in op circulair textiel

H&M logo

31-03-2015 15:43 | Door: Laura Fransen

In twee jaar tijd zamelde H&M 10.731 ton gebruikte kleding in. Een circulaire textielketen is een van de belangrijkste doelen van het Zweedse kledingmerk.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2014 van H&M. In 2014 zamelde de modeketen 7.684 ton oude kleding in via het Garment Collecting-programma. Dit is ruim twee keer zoveel als de 3.047 ton in 2013. H&M lanceerde het inzamelingsprogramma in 2013.

Sindsdien kunnen consumenten in bijna iedere H&M-winkel ter wereld hun oude kleding inleveren, ongeacht het merk of de staat. Volgens H&M was het bedrijf de eerste modeketen ter wereld met een dergelijk inzamelingsprogramma.

Begin 2014 hingen de eerste kledingstukken van gerecycled materiaal in de winkels. Om de oude kleding nog efficiënter te kunnen hergebruiken, werkt H&M aan het ontwikkelen van nieuwe technieken. “Samen met experts en een aantal innovatieve bedrijven zoekt H&M naar een volledig circulair model voor textiel”, schrijft het bedrijf in het jaarverslag. Met een circulair proces kan het kledingmerk water, energie en chemicaliën besparen.

Onopgemerkt

Naast een focus op textielrecycling streeft H&M ook op andere gebieden naar duurzaamheid. In 2014 werd ruim 20 procent van het katoen geproduceerd volgens de Better Cotton Initiative-standaarden. Door meer gebruik te maken van hernieuwbare energie drong het bedrijf de CO2-uitstoot van 2013 terug met 14.000 ton naar 342.000 ton in 2014. Tussen 2007 en 2014 nam het energieverbruik af met 12 procent.

De inspanningen van H&M blijven niet onopgemerkt. Het bedrijf staat bovenaan in de eerlijke ranglijst van vergelijkingssite Rank a Brand. In maart 2015 riep Greenpeace H&M uit tot Detox Leader, vanwege de inzet op het gebied van minder chemicaliëngebruik.

In dezelfde maand benoemde Ethisphere Institute H&M tot World’s Most Ethical Company. RobecoSAM noemde H&M als Industry Mover in het Sustainability Yearbook 2015. 

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Edie, H&M | Foto: Mike Mozart, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail