Hoe Adidas verduurzaamt door een beleggersvisie

adidas bal

11-04-2015 10:08 | Door: Laura Fransen

Sportkledingproducent Adidas heeft een unieke kijk op duurzaamheid. De duurzame investeringsportfolio van het bedrijf levert een gemiddeld rendement van 20 procent.

Dat zegt senior manager Energie en Milieu Elizabeth Henry in een interview met GreenBiz. Volgens Henry is Adidas erin geslaagd duurzame ontwikkelingen te implementeren in het hele bedrijf dankzij het Green Energy Fund. “Wat het Green Energy Fund onderscheidt van een regulier duurzaamheidsbudget, is het streven naar een netto rendement van 20 procent”, zegt Henry.

Het fonds bevat in 2015 naar verwachting $ 3 mln. Door verschillende duurzame investeringen samen in een portfolio te plaatsen, kunnen projecten met een hoger rendement investeringen met een lager rendement financieren. Op die manier krijgen ook projecten een kans die financieel minder aantrekkelijk zijn, maar bijvoorbeeld wel een grote CO2-reductie leveren.

Kosten

Het Green Energy Fund is in 2012 opgericht met CO2-reductie en een vermindering van energiekosten als doel. Adidas gebruikt het Green Energy Fund onder andere voor initiatieven als het installeren van LED-verlichting en intelligente klimaatsystemen in warenhuizen en kantoren.

In 2014 behaalde Adidas nog een mijlpaal op het gebied van duurzaam geteeld katoen. 30 procent van het verkochte katoen voldeed aan de standaarden van het Better Cotton Initiative (BCI). In 2018 moet dit 100 procent zijn.

Volgens Henry schreeuwt het bedrijf de duurzame inspanningen bewust nog niet van de daken. In plaats daarvan kiest Adidas ervoor eerst indruk te maken op de aandeelhouders. 

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: GreenBiz | Foto: 2010 World Cup - Shine 2010, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail