14-04-2015 15:47 | Door: Laura Fransen

De Londense start-up Provenance zet datatechnologie in voor een transparante retailketen. Via een onafhankelijk online platform kunnen bedrijven de productiehistorie van hun waar tentoonstellen.

Op de website van Provenance staat het bedrijfsmotto: “Laat spullen concurreren op productieproces, niet alleen wat betreft prijs.” Volgens de Engelse start-up kunnen producenten hun voordeel doen met het openbaar maken van productieprocessen. Een wereldwijd, online en interactief platform moet dit mogelijk maken. Na twee jaar voorbereiding lanceert het platform deze maand officieel.

Via het Provenance-platform krijgt ieder product een unieke digitale vingerafdruk. Elke stap in het productieproces wordt vervolgens in chronologische volgorde gekoppeld aan deze afdruk. Dit kan via een certificaat, een foto, een beschrijving of een contract. Het eindresultaat is een online rapport over de totstandkoming van het product.

Producenten leveren zelf de informatie aan. Via het platform kunnen consumenten of andere belanghebbenden vragen stellen of dingen toevoegen. Op die manier wordt de informatie publiek geverifieerd.

Provenance begint met een klein aantal duurzame kledingleveranciers die de voordelen zien van die transparantie. De start-up ziet voor de toekomst naast de kledingindustrie ook mogelijkheden voor de voedingsmiddelenbranche. 

Bron: Provenance, The Guardian, Protein, The Spectator | Foto: Nina Hale, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)