17-04-2015 10:46 | Door: Laura Fransen

Een Nederlands samenwerkingsverband laat zien dat er geld te verdienen is met gerecycled denim. De Red Light Denim-collectie ligt vanaf deze week in de winkels.

Red Light Denim is een initiatief van House of Denim, een innovatieplatform voor de Nederlandse denimindustrie. Het Nederlandse modemerk Kings of Indigo brengt de collectie op de markt. Ieder kledingstuk bestaat voor minstens 18 procent uit gerecycled katoen afkomstig van oude, ingezamelde spijkerstof. Volgens de makers is het de eerste commerciële collectie met zo’n hoog percentage gerecyclede stof.

Hoewel bestaande technieken de productie van gerecycled denim al langer mogelijk maken, was het collectie- en recyclingproces nog niet winstgevend voor individuele bedrijven. Om het rendabel te maken, verzamelde House of Denim partners gespecialiseerd in verschillende processtappen. Stichting KICI zamelt kleding in in Amsterdam, waarna sorteerbedrijf Wieland de spijkerstof eruit haalt. Partners in Spanje en Tunesië verwerken de oude spijkerstof met biologisch katoen tot een Red Light Denim-kledingstuk. De samenwerking met Kings of Indigo garandeert een afzetmarkt.  

Ieder kledingstuk is voorzien van een unieke track and trace-code ontwikkeld door Remo Recycling. Door de code te scannen met een smartphone, krijgt de consument toegang tot informatie over het productieproces. Zo geeft de code informatie over de gebruikte grondstoffen en de milieu-impact. Red Light Denim bespaart 1255 liter water per kilogram stof ten opzichte van reguliere denim. De CO2-uitstoot ligt 0,57 kilogram lager en het energieverbruik 8,2 kilowattuur. 

Bron: Kings of Indigo, The Denim Daily, Remo Recycling | Foto: CananZembil, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)