22-04-2015 18:08 | Door: Laura Fransen

Hema combineert marketing met duurzaamheid. Kortingen op dagverse producten moeten klanten trekken en voedselverspilling voorkomen.

Hema biedt voortaan de hele dag door verse producten aan, zoals brood, vleeswaren en gebak. Ook vlak voor sluitingstijd. Om te voorkomen dat meer producten leiden tot meer verspilling, introduceert het Nederlandse warenhuis een happy hour. Een uur voor sluitingstijd krijgen klanten 25 procent korting op dagverse producten.

De bewuste focus op voedselverspilling past binnen de vernieuwde Hema-formule. Als onderdeel van de vernieuwing legt de winkel sinds eind 2014 meer nadruk op duurzaamheid. Zo voegde het warenhuis biologische rookworst, zuivel, wijn en vleeswaren toe aan het bestaande duurzame assortiment.

Trend

Door verse etenswaar langer in de winkel aan te bieden, speelt Hema in op de trend dat klanten steeds vaker boodschappen doen aan het einde van de dag. Een happy hour-proef van twee maanden in vier vestigingen bracht meer klanten naar de winkels. De klanten kochten bovendien, naast versproducten, ook meer andere producten.

Volgens Hema is het warenhuis de eerste in Nederland met een gestructureerd happy hour. Winkels als Albert Heijn werken al langer met kortingstickers op producten die nog beperkt houdbaar zijn. 

Bron: Hema, VMT | Foto: Vysostky, via Wikimedia Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)