24-04-2015 09:32 | Door: Laura Fransen

De Britse supermarktketen Sainsbury’s groeit, terwijl de energierekening daalt. Volgens het bedrijf voldoende bewijs dat duurzaam ondernemen werkt als bedrijfsstrategie.

Sainsbury’s verminderde het absolute energieverbruik met 17 procent sinds 2005. In diezelfde periode groeide de supermarktketen met 46 procent. Dat maakte hoofd duurzaamheid Paul Crewe deze week bekend tijdens het Sustainability Live congres, schrijft nieuwswebsite Edie.

Het terugdringen van het energieverbruik is onderdeel van Sainsbury’s 20 x 20 duurzaamheidsplan. Volgens Crewe is het van groot belang voor de financiën van het bedrijf. “Energie is na de salarissen de grootste kostenpost”, zegt Crewe tegen Edie. “Voor ons zou het commerciële zelfmoord zijn om niet efficiënt om te gaan met energie.”

Om de energiekosten omlaag te brengen, maakt het bedrijf onder andere gebruik van zonnepanelen. Ook door het personeel bewust om te laten gaan met energie, bespaart het bedrijf. Daarnaast maakt de supermarktketen gebruik van een biovergistingsinstallatie. Dankzij die installatie draait een filiaal in Cannock volledig op stroom gewonnen uit eigen voedselafval.

Niet alleen op het gebied van energie neemt Sainsbury’s duurzame stappen. Onlangs bereikte het bedrijf een mijlpaal met 1.100 eigenmerkproducten gemaakt met duurzaam gecertificeerde palmolie. Ook hielp het bedrijf mee aan de ontwikkeling van recyclebare zwarte plastic verpakkingen

Bron: Edie, Sainsbury's | Foto: BazzaDaRambler, via Flickr Creative Commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)