29-04-2015 07:17 | Door: Jerom van Gemert

De vorm van vliegtuigvleugels blijkt goed te werken om koelsystemen in supermarkten efficiënter te maken. Het Aerofoil-systeem bespaart 42 procent energie volgens eerste tests.

Het Britse bedrijf Williams Advanced Engineering, dat innovatieve technologieën ontwikkelt voor de Formule 1, motorsport en ruimtevaart en energietechnologie, werkt samen met de Britse start-up Aerofoil Energy. Samen ontwikkelden zij het Aerofoil-systeem.

Het bespaart energie door minder koele lucht te verliezen. In supermarkten staan gekoelde producten vaak in open koelsystemen, waardoor er veel koude lucht verloren gaat. Glazen deuren hebben veel nadelen waardoor supermarkten deze liever niet installeren.

Vleugelprofiel

Het efficiëntere koelsysteem bestaat uit kleine stroken met dezelfde bolling als vliegtuigvleugels. Ze passen op de randen van een willekeurig schap. Door de bolling blijven de koude lucht van het koelsysteem en de warme lucht van de supermarkt beter gescheiden.

Hetzelfde principe is verwerkt in de vleugelprofielen van vliegtuigen. Deze vorm is bepalend voor de aerodynamische eigenschappen van een vleugel.

Supermarkten

In Groot-Brittannië gebruiken supermarkten 60 tot 70 procent van hun energie voor de koeling van producten. Het energiegebruik van supermarkten is verantwoordelijk voor 5 tot 10 procent van het totaal.

De Britse supermarktketen Sainsbury’s is bezig met een test van de Aerofoil.

Bronnen: Edie, Aerofoil Energy | Foto: Benson Kua via Flickr, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)