29-04-2015 07:51 | Door: Laura Fransen

Walmart dringt zijn CO2-voetafdruk terug dankzij partnerschappen binnen de productieketen. In vier jaar reduceerde de Amerikaanse retailer de uitstoot met 17,4 miljoen ton.

De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft de CO2-voetafdruk van zijn complete productieketen teruggebracht met 17,4 miljoen ton in vergelijking met 2010. Dat blijkt uit het 2015 Global Responsibility Report. Daarmee ligt het bedrijf op schema om de doelstelling voor 2015 te halen. Eind 2015 wil het bedrijf de CO2-uitstoot van de productieketen met 20 miljoen ton hebben verminderd.

Om de reductie nog verder door te zetten, ging de retailer eind 2014 partnerschappen aan met 17 leveranciers, coöperatieven en dienstverleners die samen 9,3 miljoen hectare land beheren. Efficiënter gebruik van onder andere water en mest kan de CO2-uitstoot in potentie met nog eens 11 miljoen ton verminderen. 

Samenwerking

Walmart heeft wereldwijd 260 miljoen klanten verspreid over 27 landen. “Als ’s werelds grootste retailer zetten we onze kracht in om anderen te helpen, door sociale en milieugerelateerde problemen aan te pakken in samenwerking met klanten, leveranciers, overheden, non-profits en andere belanghebbenden”, stelt Kahtleen McLaughlin, president van de Walmart Foundation.

De retailgigant haalt 26 procent van zijn elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. De energie is afkomstig uit 380 projecten verspreid over vijf landen. In 2020 wil het bedrijf alleen nog hernieuwbare elektriciteit gebruiken. Dat komt neer op 7 miljard kilowattuur per jaar. Investeringen in onder andere wind- en zonne-energie helpen het bedrijf die doelstelling te bereiken. Onlangs sloot het bedrijf een afnameovereenkomst voor 50 megawatt windenergie met energieleverancier Akuo Energy.

Bron: Walmart | Foto: Mike Mozart, via Flickr Creative Commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)