30-04-2015 14:40 | Door: Laura Fransen

Een Amerikaanse start-up stimuleert minder kledingbezit. Aan de hand van computeralgoritmes berekent Cladwell een optimaal aantal kledingstukken. Klanten bespaarden al $ 13 mln.

“In werkelijkheid is er een eindige hoeveelheid kleding die iemand nodig heeft in zijn leven”, legt Cladwell mede-oprichter Blake Smith uit. “Door mensen te helpen bepalen waar die grens ligt, en vervolgens geen nieuwe aankopen te doen, houden ze geld en tijd over voor belangrijke zaken", zegt hij in een persbericht.

De gratis service van de Amerikaanse start-up is gebaseerd op het concept ‘de eindstreep’. Klanten worden gestimuleerd de items op een door Cladwell geproduceerde lijst aan te schaffen, en daarna niets meer. De lijst komt voort uit een computeranalyse die op basis van stijl, budget, lichaamsbouw en dagelijkse activiteiten met zo min mogelijk kledingstukken de ideale garderobe samenstelt.

Volgens de start-up is het concept een succes. Twee jaar na de oprichting in 2013, gaven de 160.000 gebruikers samen $ 13 mln minder uit aan onnodige kledingaankopen. Daarnaast doneerden ze 1,2 miljoen kledingstukken voor hergebruik, blijkt uit een vragenlijst die het bedrijf rondstuurde onder zijn klanten.

Vooralsnog richt het bedrijf zich alleen op mannen. Cladwell hoopt klanten te helpen zich beter te kleden. Niet alleen beter qua stijl en voor de portemonnee, maar ook beter voor het milieu. 

Bron: Cladwell | Foto: Elvert Barnes, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)