06-05-2015 13:14 | Door: Laura Fransen

Een duurzame markt begint bij de luxe merken. Dat is het idee achter Positive Luxury. Een keurmerk van het Britse bedrijf helpt luxe merken hun duurzame waarden te laten zien.

Positive Luxury is het bedrijf achter Trust Mark, een internationaal keurmerk voor duurzame merken. Het bedrijf focust specifiek op de luxueuze productsector. Volgens mede-oprichter Diana Verde Nieto past de luxe-industrie duurzaamheid vaak al toe, maar onder een andere naam. Zo leggen luxe merken nadruk op de kwaliteit van de grondstoffen en materialen.

“Duurzaamheid en luxe zijn geen tegenstellingen”, zegt Nieto in een interview met nieuwswebsite BusinessGreen. “Wanneer je een luxe handtas koopt, gooi je deze niet weg. Een luxe jas, horloge of tas gaat niet stuk. Gebeurt dat wel, dan laat je hem repareren.” Volgens Nieto kan juist de trendbepalende luxe-industrie de markt inspireren op het gebied van duurzaamheid.

Communiceren

Sinds de oprichting in 2011 heeft Positive Luxury wereldwijd 200 luxueuze merken van het Trust Mark voorzien. Een adviesraad met daarin onder andere Better Cotton Initiative-CEO Patrick Laine overziet het proces. Onder de goedgekeurde merken zijn bedrijven als Dior, Louis Vuitton, Dom Pérignon, Nike en Radisson.

Het Trust Mark moet de luxe merken helpen hun toewijding aan duurzaamheid, kwaliteit, ontwerp, vakmanschap en service naar consumenten te communiceren. Volgens de organisatie is dit cruciaal voor bedrijven die het in de toekomst goed willen blijven doen. Een duurzame luxe-industrie moet vervolgens de rest van de markt inspireren.

Bron: Positive Luxury, Greenbiz, BusinessGreen | Foto: Epsos.de, via Flickr Creative Commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)