07-05-2015 07:17 | Door: Laura Fransen

Een Amerikaanse sociale onderneming verbindt duurzame vissers met inkopende restaurants. Het online warenhuis brengt vis van de boot rechtstreeks naar ruim duizend keukens, zonder tussentijdse opslag.

Het bedrijf Sea to Table is in 2004 opgericht door de Dimin-familie. De B Corp-gecertificeerde sociale onderneming is gebaseerd op het idee dat duurzame rederijen betere toegang nodig hebben tot de markt. Om dat te bereiken verbindt Sea to Table de vissers direct met inkopende restaurants. Het bedrijf is een online groothandel, zonder fysieke opslag. Gekochte vis gaat direct van de boot naar de keuken.

“Chefs en restaurants moeten weten waar de producten vandaan komen. Vissers moeten weten dat hun harde werk vruchten afwerpt”, stelt Sea to Table op zijn website. Het bedrijf signaleert een groeiende behoefte en vraag naar volledig traceerbare vis. Die behoefte blijkt ook uit de duizend restaurants die hun vis bestellen via de online groothandel, waar 26 visserijbedrijven verspreid over de Verenigde Staten hun waar aanbieden.

Sea to Table communiceert in real time met zowel de vissers als de restaurants over de vangst en gewenste bestelling. Nu verloopt dit nog allemaal via de Sea to Table-werknemers. In de toekomst hoopt het bedrijf dit over te laten aan de gebruikers zelf via een interactiever platform.

Nederland

Ook in Nederland kunnen restaurants voor verse vis terecht bij een online groothandel. Catch Drive opereert sinds 2012 als schakel tussen Noordzee-vissers en de Nederlandse horeca. Naast het duurzame aspect ziet Catch Drive ook financiële voordelen. De vissers en restaurants komen zelf hun prijs overeen, waardoor de fysieke tussenhandel verdwijnt. 

Bron: Sea to Table, Catch Drive | Foto: Werner Bayer, via Flickr Creative Commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)