14-05-2015 07:05 | Door: Laura Fransen

Het Nederlandse DyeCoo gaat een samenwerking aan met wereldwijde textielverfgigant DyStar. De bedrijven gaan het beschikbare kleurenpalet voor DyCoo’s waterloze verftechniek verder uitbreiden.

DyeCoo is gespecialiseerd het ontwikkelen en produceren van innovatieve verftechnieken. Het Nederlandse bedrijf ontwikkelde een unieke water- en chemicaliën-vrije verftechnologie. Het DyOx-systeem verbruikt 60 procent minder energie en werkt 40 procent sneller dan reguliere methoden.

Hoewel het systeem toepasbaar is op verschillende materialen, is DyeCoo op zoek naar nieuwe bruikbare kleurstoffen. Huidige kleurstoffen beperken de mogelijkheden tot polyester. Met dit doel gaat het bedrijf samenwerken met kleurfabrikant DyStar. “Het ontwikkelen van kleurstoffen is pure scheikunde”, zegt Melanie Wijnands, manager Marketing & Communications bij DyeCoo. “We waren op zoek naar een partner met de benodigde expertise.”

Volgens Wijnands is een uitbreiding van het kleurenpalet voor verschillende stoffen erg interessant voor DyeCoo’s klanten. “Merken zoals Nike stellen specifieke eisen aan de kleuren waarmee ze werken. Met een uitgebreider palet kunnen ververijen hun afzetmarkt vergroten”, stelt ze.

Vervuiling

Traditionele verfmethoden in de kledingindustrie verbruiken jaarlijks 5,8 biljoen liter water en 391 miljard kilowattuur elektriciteit. Van de gebruikte kleurstoffen blijft 10 tot 20 procent achter in het water en leidt tot vervuiling. Het DyOx-systeem biedt uitkomst.

DyCoo is in 2008 opgericht. Bedrijven als Nike en Ikea investeerden in het Nederlandse bedrijf. Naast DyStar heeft ook de grote Indiase kleurenfabrikant Colourtex toegezegd te willen meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe kleurstoffen. 

Bron: DyeCoo | Foto: Dan Brady, via Wikimedia Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)