28-09-2012 12:02 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Amazon heeft een nieuwe webshop gelanceerd met enkel groene producten. De Amerikaanse webwinkelketen wil op deze manier het milieuvriendelijke publiek aanspreken.

De nieuwe webshop Vine.com is donderdag gelanceerd en biedt uitsluitend duurzame producten aan, zoals organische voedselproducten, kleding en schoonmaakproducten. Vine.com heeft voor het brede begrip ‘duurzaam’ haar eigen formule gecreëerd waaraan leveranciers moeten voldoen. De producten moeten binnen één van de acht duurzame categoriën vallen, waaronder water-efficiënt, aangedreven door hernieuwbare energie of herbruikbaar.

Kritiek op Amazon

Het groene beleid van de nieuwe webshop komt echter niet overeen met de huidige reputatie die Amazon heeft. De webwinkel is in het verleden bekritiseerd op haar gebrek aan transparantie betreffende milieuvraagstukken. Amazon was in 2011 het grootste internationale bedrijf van de wereld dat niet haar CO2-uitstoot openbaar wilde maken. Dat bleek uit een rapport van de Carbon Disclosure Project, een onafhankelijke organisatie die zich onder andere inzet om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

De wereld de groene kant op helpen

Bovendien is Amazon.com als bedrijf niet bepaald energie-efficiënt te noemen door de enorme hoeveelheden energie die verbruikt worden bij het verzenden van de producten en het verpakken in noppenfolie en karton.
We willen met onze site niet per sé de wereld redden, maar we denken dat onze producten daar wel een beetje bij kunnen helpen Josh Dorfman, directeur Vine.com
“Bij handel drijven is er hoe dan ook sprake van een impact op het milieu. We beloven daarom ook niet meteen het groenste bedrijf te zijn en we geven toe dat het duurzame beleid van Vine niet de manier is waarop beleid wordt gevoerd door alle webwinkels van Amazon,” zegt Josh Dorfman, directeur van Vine.com. “We willen met onze site niet per sé de wereld redden, maar we denken dat onze producten daar wel een beetje bij kunnen helpen.”

Vine is onderdeel van de webwinkelketen Quidsy, die Amazon in 2010 heeft opgekocht. Het zal voor de bezoekers van Vine niet direct duidelijk zijn dat ze via Amazon aankopen doen.

Bron: New York Times