15-05-2015 16:13 | Door: Laura Fransen

Tijdens de World Expo in Milaan presenteert MIT-hoogleraar Carlo Ratti de supermarkt van de toekomst. Digitale spiegels met productinformatie verbeteren de interactie tussen voedsel en de consument.  

Het Future Food Disctrict van architect en hoogleraar Carlo Ratti van het Massachusetts Institute of Technology laat zien hoe nieuwe technologieën toepasbaar zijn in iedere stap van de voedselketen. Naast innovatieve productiemethoden, presenteert Ratti de supermarkt van de toekomst.

Grote digitale spiegels boven de schappen geven op aanvraag gedetailleerde productinformatie weer. De makers hopen dezelfde interactie te creëren als op de markt, waar consumenten en producenten informatie uitwisselen over koopwaar.

Volgens Ratti plaatst de futuristische supermarkt mensen middenin een duurzame voedselketen. Het beschikbaar maken van informatie maakt de keten transparanter. “Elk product heeft een verhaal te vertellen, maar momenteel bereikt de informatie de consument in stukjes”, zegt Ratti tegen de website Designboom. “In de nabije toekomst kunnen we alles ontdekken over de appel die voor ons ligt: aan welke boom hij groeide, de CO2-voetafdruk, de chemische behandeling, en hoe hij in de supermarkt is beland.”

3D-printen

Naast intelligente spiegels worden klanten in de supermarkt geholpen door robotarmen en zijn vis en vlees extra lang houdbaar dankzij een innovatieve verpakking. Een 3D-printer biedt de mogelijkheid om complete maaltijden te laten printen.

Ratti werkt voor het project samen met de Italiaanse supermarktketen Coop Italia. Het Future Food District is niet het enige World Expo-project van Carlo Ratti. Ook het ontwerp voor het Sustainable Farm-paviljoen is afkomstig van zijn architectenbureau.

Eerder dit jaar presenteerde Ratti via het MIT het Cloud Cast-systeem, een energiezuinige intelligente airco

Bron: Designboom, World Expo 2015 | Foto: World Expo 2015