09-10-2012 11:05 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Puma heeft een schoenen- en kledinglijn gelanceerd waarvan de producten biologisch afbreekbaar zijn. Duurzaamheid als wapen in de concurrentiestrijd met Nike en Adidas.

Puma is al langer bezig zijn groene imago op de kaart te zetten. Het bedrijf behoort al tot de meest duurzame multinationals ter wereld. Het verving de klassieke schoenendoos al voor een duurzame ‘clever little bag’ en opende afgelopen jaar zijn eerste volledig duurzame winkel. Nu komen hier de biologisch afbreekbare schoenen en kleding bij.

De nieuwe collectie, die in 2013 in de winkels ligt, bestaat uit biologisch afbreekbare sneakers , shirts, gerecyclede trainingsjasjes en rugzakken. De zolen van de sneakers zijn bijvoorbeeld gemaakt van bioplastic en de bovenkant van organisch katoen en linnen. Nadat het materiaal door een versnipperaar is geweest kan het binnen zes tot negen maanden compost worden. Dit betekent volgens Franz Koch, CEO van Puma, niet dat het product niet lang mee gaat: “Je kunt het niet thuis in de tuin gooien, een gat graven en hopen dat er een boom uit komt”.

Milieukosten

Naast aandacht voor biologisch afbreekbare materialen kijkt het sportkledingbedrijf ook naar de milieu-impact van afzonderlijke producten. Zo wil het een overzicht hebben van de kosten voor het milieu. Puma heeft berekend dat de productie van een nieuw biologisch afbreekbaar t-shirt  €2,36 kost in termen van CO2-uitstoot, water, afval, luchtverontreiniging en landverbruik. Ter vergelijking, een normaal t-shirt kost €3,42. Consumenten hoeven niet bang te zijn voor extra kosten. Puma is niet van plan de milieukosten door te berekenen.

“We willen bijdragen aan een betere wereld. Tegelijkertijd willen we ook ons competitieve voordeel benutten” Franz Koch, CEO Puma

Puma hoopt consumenten door deze cijfers bewuster te maken van de gevolgen die hun keuzes hebben op het milieu. Maar het bedrijf is niet alleen maar bezorgd over het milieu. Duurzaamheid is hip en dat weet ook Puma. “We willen bijdragen aan een betere wereld. Tegelijkertijd willen we ook ons competitieve voordeel benutten”, aldus Koch.

Bron: Reuters