29-05-2015 12:24 | Door: Willemien Groot

De Belgische Delhaize Group ligt op koers voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen voor 2020. Vooral op het gebied van afvalstromen en vermindering van de CO2-uitstoot is vooruitgang geboekt.

Dat blijkt uit het achtste duurzaamheidsverslag van Delhaize Group voor de supermarkten in Europa en de Verenigde Staten. Het concern heeft het percentage gerecycled afval verhoogd naar 58 procent. In 2020 moet dit zijn toegenomen tot 70 procent. De afgelopen jaren investeerde het bedrijf in hersluitbare en composteerbare verpakkingen, ook voor lastigere producten als vis en zeevruchten.

In de Verenigde Staten is het concern actief via de dochteronderneming Food Lion. Het Amerikaanse concern begon in 2014 een pilot bij 50 winkels om de afvalstromen te verminderen. Het initiatief moet leiden tot minder vuilstort en een hoger percentage gerecyclede materialen. Eind 2015 doen 200 Food Lion-winkels hieraan mee. Delhaize Group heeft meer dan duizend winkels in de VS, vooral in zuidoostelijke staten.

Emissiereductie

De supermarktketen ligt ook op schema om de absolute en relatieve CO2-uitstoot te verminderen. Tussen 2008 en 2014 daalden de emissies met 8 procent. Voor 2020 streeft het concern naar een verminderde CO2-uitstoot van 20 procent. 

In België is het concern een van de grootste verbruikers van hernieuwbare elektriciteit. Delhaize haalt de groene stroom bij waterkrachtcentrales in de Alpen. Daarnaast investeerde Delhaize in energiebesparende LED-verlichting, zonnepanelen en warmteterugwinning voor de supermarkten.

Duurzame vis

Het supermarktconcern wil in Europa en de VS een leidende positie verwerven voor MSC-gecertificeerde vis. Voor de versproducten is die doelstelling al behaald. In 2020 moet 80 procent van de ruim duizend verpakte vis- en zeevruchtproducten van duurzame herkomst zijn. In Europa is 35 procent in dit segment van eigen merk voorzien van certificering. 

De Belgische Delhaize Group voert verkennende gesprekken met suprmarktketen Albert Heijn over een mogelijke fusie tussen beide concerns. Delhaize is gespecialiseerd in verse voedingsproducten. Meer dan de helft van het winkeloppervlak is daarvoor ingeruimd. In Europa heeft heeft het supermarktconcern meer dan 1500 winkels, waarvan ruim de helft in België.

Bron: Delhaize | Foto: Delhaize (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)