10-10-2012 13:34 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

’s Werelds grootste retailer Walmart gaat zijn eigen inkopers bij functioneringsgesprekken beoordelen op basis van hun duurzame prestaties.

Walmart laat duurzaamheid voortaan een rol spelen bij de beoordeling van zijn eigen afdeling inkoop. De duurzaamheid van de keuzes van de inkopers heeft daarmee een directe invloed op een eventuele salarisverhoging of potentiële promotie.

De impact van deze prikkel heeft grote gevolgen aangezien de inkopers van Walmart beslissen over de duizenden producten die te koop zijn bij de grootste retailer ter wereld. Het besluit heeft gevolgen op de meer dan 100.000 leveranciers van Walmart die beoordeeld worden de op de duurzaamheid van hun producten en productieproces.

Reactie

Het besluit van Walmart is een reactie op kritiek van leveranciers en andere stakeholders dat Walmart duurzaamheid geen enkele rol laat spelen bij de inkoop, terwijl het leveranciers wel verplicht uitgebreide vragenlijsten in te laten vullen over de milieu-impact van hun bedrijfsvoering. Walmart zou bij de inkoop van haar producten alleen maar letten op de prijs, aldus de leveranciers. Ze leveren de informatie graag aan, maar willen vervolgens wel dat Walmart iets doet met die informatie.

Het aanpassen van beoordelingscriteria van haar topinkopers lijkt misschien een marginale inspanning van een bedrijf als Walmart, maar het heeft in potentie grote gevolgen. Keuzes op het gebied van duurzaamheid zijn weliswaar niet bepalend voor de gehele beoordeling, maar het speelt een dusdanig grote rol dat het van invloed zal zijn op het gedrag van de inkopers. Financiële prikkels kunnen het begin zijn van een cultuurverandering.

Negatief nieuws

Walmart is regelmatig op een negatieve manier in het nieuws. Zo besloot de Nederlandse pensioenbeheerder APG begin 2012 niet meer te investeren in Walmart omdat het bedrijf de vakbondsvrijheid niet respecteert. In een eerder interview met Duurzaambedrijfsleven.nl motiveerde Anna Pot, senior duurzaamheidsspecialist bij APG, deze keuze.

Toch maakt het bedrijf op het gebied van duurzaamheid grote stappen. Zo heeft Walmart de efficiëntie van haar eigen wagenpark met 69 procent verhoogd. Het bedrijf heeft sinds 2007 361 miljoen meer vrachten geleverd terwijl er 461 miljoen kilometers minder werden gereden. Daarnaast is Walmart de grootste commerciële afnemer van zonne-energie in de Verenigde Staten.

Bron: Bloomberg 

Foto: Cubagallery