03-06-2015 07:12 | Door: Laura Fransen

Een nieuw online platform verbindt Amerikaanse kleermakers direct met de klant. Betaalbare en toegankelijke kleermakerij moet het wegwerp-imago van kleding veranderen.

“We hebben allemaal de kans om onze CO2-voetafdruk te verkleinen”, zegt George Zimmer, oprichter van het kleermakersplatform zTailor. “Dit kunnen we doen door kleding die niet past, niet zomaar weg te gooien.” Het kleermakersplatform moet investeren in goed passende, lang draagbare stukken weer populair maken en zo de duurzaamheid van kleding vergroten.

Volgens Zimmer dragen online kledingwinkels en goedkope massaproductie bij aan het wegwerp-imago van kleding. In plaats van een slecht passend kledingstuk te laten vermaken, belandt het onder in de kledingkast en uiteindelijk bij het afval. Het nieuwe platform moet duurzame kleding bereikbaar maken. “Met zTailors heeft iedereen toegang tot een persoonlijke kleermaker, een dienst die eerder alleen toegankelijk was voor de rijken”, zegt Zimmer.

Uber

Het platform werkt op een vergelijkbare wijze als de succesvolle taxiservice Uber. Kleermakers die zich aansluiten worden gecontroleerd op de kwaliteit van hun werk. Na goedkeuring geven ze aan wanneer ze beschikbaar zijn. Klanten kunnen vervolgens online een afspraak boeken met een beschikbare kleermaker in de buurt. Voor thuis, op kantoor of in een café om de hoek.

Sinds de oprichting in 2014 hebben al 600 kleermakers zich bij zTailor aangesloten. Eind 2015 moet de dienst in alle 50 Amerikaanse staten beschikbaar zijn, met meer dan aangesloten 1.000 kleermakers.

Bron: zTailors, Fast Company | Foto: Duke Hyper, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)