03-06-2015 19:29 | Door: Laura Fransen

Na merken als Patagonia en The North Face verduurzaamt ook het Britse outdoor kledingmerk Berghaus met Bluesign. Het internationale keurmerk garandeert een duurzame productieketen.

Berghaus mag het keurmerk voortaan plaatsen op zijn Eco Woven-kledinglijn. Dankzij een duurzaam productieproces bespaart Berghaus 89 procent water, 62 procent CO2 en 63 procent chemicaliën ten opzichte van regulier textiel. Het Britse concern realiseert de besparing met name dankzij een efficiënter kleurproces. Door een aantal vervuilende stappen over te slaan, kost de productie van elke outfit 100 liter minder water, 110 kilowatt minder elektriciteit en 300 kilogram minder CO2.

Berghaus is naar eigen zeggen het eerste Britse kledingmerk dat zich aansluit bij het Bluesign-programma. Bluesign Technologies, het Zwitserse bedrijf achter het programma, analyseert de milieu-impact van productiefaciliteiten en -processen. Vervolgens draagt het bedrijf maatregelen aan die de productieketen kunnen verduurzamen. Kleding met het Bluesign-keurmerk garandeert een milieuvriendelijk productieproces zonder schadelijke chemicaliën.

De Eco Woven-lijn is de eerste collectie van Berghaus die het Bluesign-keurmerk draagt. In 2016 moet 70 procent van alle Berghaus-kleding van het keurmerk zijn voorzien en daarmee voldoen aan de Bluesign-standaard. Wereldwijd zijn meer dan 400 merken en producenten aangesloten bij Bluesign. Onder andere duurzame koplopers als Patagonia en The North Face sloten zich eerder aan.  

Bron: Berghaus | Foto: Andrew Bowden, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)