Circulaire en transparante bedrijfsvoering nieuwe focus M&S

Marks & Spencer

05-06-2015 12:01 | Door: Laura Fransen

Een jaar na de introductie van honderd nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen heeft Marks & Spencer er 47 behaald. Het komende jaar ligt de focus bij een circulaire en transparante bedrijfsvoering.

Dat maakt de Britse retailgigant bekend in het voortgangsrapport van duurzaamheidsplan Plan A 2020. Tot de behaalde doelstellingen behoren onder andere een CO2-neutrale bedrijfsvoering en uitbanning van vuilstort. Daarnaast hebben 102 van Marks & Spencer (M&S) grootste kledingfabrikanten energie-efficiënte maatregelen genomen. Het energieverbruik van de fabrikanten is met gemiddeld 10 procent gedaald.

Ook op het gebied van materialen heeft M&S een aantal doelstellingen bereikt. Door plastic tasjes sinds 2008 niet langer gratis aan klanten mee te geven, heeft de retailer 2,8 miljard tasjes bespaard. Producten die het bedrijf thuisbezorgt, bevatten 60 procent minder verpakkingsmateriaal dan in 2008. Via het kleding-recyclingprogramma doneerden klanten sinds 2008 ruim 20 miljoen kledingstukken.

Meest duurzame ter wereld

In 2010 sprak het bedrijf de ambitie uit om in 2015 de meest duurzame retailer ter wereld te zijn. M&S geeft niet aan of dit volgens het bedrijf gelukt is. Wel is M&S naar eigen zeggen wereldwijd de grootste retailer die CO2-neutraal opereert.

Naast de successen benoemt het bedrijf ook mogelijkheden tot verbetering. Zo wil het bedrijf de komende twaalf maanden het voortouw nemen op het gebied van een circulaire economie, bijvoorbeeld door gesloten-keten-projecten uit te breiden. Daarnaast voorziet M&S in verdere uitbreiding van de transparantie over de bedrijfsvoering. Het concern zegt hiermee in te spelen op de vraag van klanten en aandeelhouders.

M&S heeft 83.069 werknemers verspreid over meer dan 1.300 winkels. Producten worden aangeleverd door ruim 3.000 leveranciers. 

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Marks & Spencer | Foto: William Murphy, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail