Tool helpt retailers door wirwar duurzame keurmerken

Keurmerken

08-06-2015 10:01 | Door: Laura Fransen

Een nieuwe webtool moet retailers wegwijs maken in de overvloed van bestaande keurmerken en –labels. De tool stimuleert bedrijven de duurzame claims van keurmerken te evalueren op vijf vlakken.

De Challenge the Label-tool is een initiatief van de ISEAL Alliance (ISEAL), een wereldwijde organisatie voor duurzaamheidsstandaarden. Met de tool wil de organisatie retailers stimuleren meer vraagtekens te plaatsen bij de geloofwaardigheid van duurzaamheidskeurmerken en -labels.

Het systeem gaat uit van vijf beginselen waarop duurzaamheidsclaims gebaseerd moeten zijn. “Geloofwaardige duurzaamheidsclaims zijn duidelijk, accuraat, relevant en worden ondersteund door transparante en sterke systemen”, stelt ISEAL.

In de webtool gaat de organisatie verder in op de betekenis van deze waarheden, en hoe bedrijven keurmerken hieraan kunnen toetsen. De tool zet uiteen hoe de individuele waarheden van de claim te herkennen zijn en geeft daarnaast toegang tot aanvullende bronnen om hierbij te helpen.

Wirwar

Voorafgaand aan de lancering van de tool sprak ISEAL gedurende anderhalf jaar met retailers, beleidsmakers en duurzame koplopers. Uit deze gesprekken bleek de behoefte aan meer duidelijkheid. In een wirwar van meer dan 400 duurzaamheidslabels is het voor bedrijven moeilijk onderscheidt te maken. Challenge the Label moet een oplossing bieden.

“We wilden iets creëren dat een paar simpele waarheden van aannemelijke claims op een rijtje zet”, zegt Karin Kreider, Executive Director van ISEAL, in een persbericht. “Tegelijkertijd biedt het een schat aan informatie waarmee bedrijven hun eigen geloofwaardigheid kunnen ondersteunen”.  

Eerder lanceerde Milieu Centraal in Nederland met de KeurmerkenWijzer een soortgelijk initiatief.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: ISEAL | Foto: Pinpin, via Wikimedia Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail