08-06-2015 10:01 | Door: Laura Fransen

Een nieuwe webtool moet retailers wegwijs maken in de overvloed van bestaande keurmerken en –labels. De tool stimuleert bedrijven de duurzame claims van keurmerken te evalueren op vijf vlakken.

De Challenge the Label-tool is een initiatief van de ISEAL Alliance (ISEAL), een wereldwijde organisatie voor duurzaamheidsstandaarden. Met de tool wil de organisatie retailers stimuleren meer vraagtekens te plaatsen bij de geloofwaardigheid van duurzaamheidskeurmerken en -labels.

Het systeem gaat uit van vijf beginselen waarop duurzaamheidsclaims gebaseerd moeten zijn. “Geloofwaardige duurzaamheidsclaims zijn duidelijk, accuraat, relevant en worden ondersteund door transparante en sterke systemen”, stelt ISEAL.

In de webtool gaat de organisatie verder in op de betekenis van deze waarheden, en hoe bedrijven keurmerken hieraan kunnen toetsen. De tool zet uiteen hoe de individuele waarheden van de claim te herkennen zijn en geeft daarnaast toegang tot aanvullende bronnen om hierbij te helpen.

Wirwar

Voorafgaand aan de lancering van de tool sprak ISEAL gedurende anderhalf jaar met retailers, beleidsmakers en duurzame koplopers. Uit deze gesprekken bleek de behoefte aan meer duidelijkheid. In een wirwar van meer dan 400 duurzaamheidslabels is het voor bedrijven moeilijk onderscheidt te maken. Challenge the Label moet een oplossing bieden.

“We wilden iets creëren dat een paar simpele waarheden van aannemelijke claims op een rijtje zet”, zegt Karin Kreider, Executive Director van ISEAL, in een persbericht. “Tegelijkertijd biedt het een schat aan informatie waarmee bedrijven hun eigen geloofwaardigheid kunnen ondersteunen”.  

Eerder lanceerde Milieu Centraal in Nederland met de KeurmerkenWijzer een soortgelijk initiatief.

Bron: ISEAL | Foto: Pinpin, via Wikimedia Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)