Marks & Spencer gaat voor gifvrije mode

Marks & Spencer gaat voor gifvrije mode

25-10-2012 11:51 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het Britse warenhuis Marks & Spencer gaat vanaf 2020 geen giftige stoffen meer lozen in zeeën en rivieren voor de productie van kleding.

Dat beloofde het bedrijf aan Greenpeace, in navolging van andere grote modeketens als Nike, Adidas en H&M. Op dit moment loost Marks & Spencer (M&S), evenals andere grote ketens als Tommy Hilfiger, GAP en Calvin Klein, grote hoeveelheden chemicaliën die gebruikt worden voor kledingproductie in het water. Hierdoor raakt het water ernstig vervuild, wat gevolgen heeft voor de inwoners van de landen waar de kleding geproduceerd wordt, waaronder China en Bangladesh.

Beloftes

Op aandringen van Greenpeace beloofde de modegigant vanaf 2016 te stoppen met het gebruik van chemische fluorstoffen (PFC’s) tijdens de productie. Deze stoffen zijn schadelijk voor planten en dieren en komen via vissen terecht in de voedselketen. Daarnaast beloofde M&S meer transparantie over de productie van mode en over de afvoer van schadelijke stoffen door vijf Chinese leveranciers.
Het inspireert ons om op nieuwe manieren te werk te gaan, manieren die beter zijn voor de planeet, maar ook voor onze klanten en voor ons bedrijf.Mike Barry, hoofd Sustainable Business Marks & Spencer
“We hebben de afgelopen drie maanden nauw samengewerkt met Greenpeace om deze maatregelen op te stellen”, zegt Mark Sumner, manager duurzame grondstoffen bij M&S. “We zullen blijven samenwerken met universiteiten, chemische producenten, machinebouwers en ververijen om meer duurzame productietechnieken te ontwikkelen.”

Voorbeeldfunctie

“Met de nieuwe afspraken is M&S een voorbeeld voor andere modeketens”, stelt Martin Hojsik, coördinator van de Greenpeace campagne. “M&S toont leiderschap op het gebied van watervervuiling. Het is nu aan andere merken om deze stap ook te nemen en ambitieus te werk te gaan om dit urgente probleem op te lossen.”
 Het is nu aan andere merken om deze stap ook te nemen en ambitieus te werk te gaan om dit urgente probleem op te lossen.Martin Hojsik, coördinator campagne Greenpeace
Marks & Spencer is al vanaf 2007 bezig met de verduurzaming van het bedrijfsmodel. Er wordt gewerkt aan minder energieverbruik, een kleinere ecologische voetafdruk, een nieuw transportsysteem en het verminderen van de afvalstromen. In 2011 werd Mike Barry, hoofd Sustainable Business bij M&S, door de Britse krant The Guardian uitgeroepen tot Sustainable Business Innovator of the Year. “Het inspireert ons om op nieuwe manieren te werk te gaan, manieren die beter zijn voor de planeet, maar ook voor onze klanten en voor ons bedrijf”, aldus Barry.

Foto: SimonQ

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail