Viscoseproducenten verduurzamen onder druk van sector

Bos

17-06-2015 10:17 | Door: Laura Fransen

Een van de grootste viscoseproducenten ter wereld stapt over op duurzame houtpulp. Volgens milieuorganisatie Canopy voelen producenten de druk van kledingmerken en -ontwerpers.

De Chinese viscoseproducent Sateri stapt over op duurzame houtpulp. Onder het nieuwe beleid maakt het bedrijf geen gebruik meer van pulp afkomstig van bedreigde en beschermde bossen of van genetisch gemanipuleerde bomen. Ook mogen de rechten van de werknemers en lokale bevolking niet geschonden worden bij de houtkap.

“Het beleid biedt een leidraad voor ons inkoopbeleid en zal van grote invloed zijn op onze pulpleveranciers”, zegt Ben Poon, vicepresident bij Sateri, in een persbericht. Met een jaarlijkse productiecapaciteit van 360.000 ton viscosevezels is het bedrijf verantwoordelijk voor ruim 10 procent van de wereldwijde productie.

Druk

Het nieuwe beleid is tot stand gekomen in samenwerking met milieuorganisatie Canopy. De Canadese organisatie werkt samen met meer dan 750 bedrijven aan het verduurzamen van de toeleveringsketen en het beschermen van bossen. Volgens Canopy voelen viscoseproducenten de druk om te verduurzamen.

“Viscoseproducenten wereldwijd geven gehoor aan de boodschap van kledingmerken en –ontwerpers dat bedreigde bossen niet thuis horen in onze stoffen en mode”, zegt Nicole Rycroft, oprichter van Canopy.

In samenwerking met Canopy hebben de drie grootste viscoseleveranciers ter wereld, waaronder Aditya Birla, hun grondstoffenbeleid al verduurzaamd. De bedrijven zijn samen goed voor bijna 50 procent van de wereldwijde viscoseproductie. Eerder hielp de organisatie ook retailers zoals H&M en Penguin bij het verduurzamen van hun ketens.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Sateri | Foto: Dariusz Duma, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail