Verduurzamen QR-codes de kledingproductieketen?

QR-code

17-06-2015 15:16 | Door: Laura Fransen

Een start-up uit Noorwegen stimuleert duurzame mode met behulp van QR-codes. Fashion Footprint ontwikkelt een app waarmee de complete productieketen van een kledingstuk is te achterhalen.

Fashion Footprint bestaat uit een smartphone-app in combinatie met een kledinglabel. Door de QR-code op het label te scannen, krijgt de gebruiker informatie over de productieketen van het kledingstuk. Naast milieu-impact komen onder andere de werkomstandigheden en werknemersrechten aan bod.

De start-up wil consumenten met positieve informatie stimuleren om duurzame kleding te kopen. Voor kledingmerken en –producenten biedt Fashion Footprint de mogelijkheid om een groter bewustzijn te creëren over hun duurzame productieketen. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich aanmelden en worden vervolgens op duurzaamheid beoordeeld. Na goedkeuring levert Fashion Footprint de QR-codes. De tool bevindt zich in de testfase en is naar verwachting begin 2016 klaar voor marktintroductie.

Opkomst

Het gebruiken van technologie om een transparantere productieketen te stimuleren lijkt in opkomst. In Nederland past supermarktketen Agrimarkt een soortgelijke technologie toe in de voedselsector. Met behulp van de Ttag-technologie van het Nederlandse bedrijf Tagologic krijgen klanten informatie over de leverancier, ingrediënten en het productieproces.

Ook de Londense start-up Provenance zet datatechnologie in voor een transparante retailketen. Het bedrijf biedt een online, interactief platform waarop bedrijven de productiehistorie van hun waar openbaar kunnen maken. Anders dan bij Fashion Footprint, kunnen consumenten of andere belanghebbenden via het Provenance-platform informatie toevoegen. 

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Fashion Footprint, Ecouterre | Foto: Roger, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail