22-06-2015 07:11 | Door: Laura Fransen

Het zero-waste-programma van Procter & Gamble heeft de leverancier van consumentenproducten $ 2 mrd bespaard sinds 2008. Naar verwachting volgt dit jaar nog eens $ 200 mln.

Dat heeft Scott Burns, vicepresident Inkopen bij Procter & Gamble (P&G), bekend gemaakt tijdens een webcast van nieuwswebsite GreenBiz. Met een jaarlijkse omzet van $ 83 mrd, en fabrieken en kantoren in 70 landen is P&G een van de grootste leveranciers ter wereld van huishoudelijke- en verzorgingsproducten. Dankzij het zero-waste-programma stuurt twee derde van de P&G-faciliteiten geen afval meer naar de vuilstort.

Naast een vermindering van de milieu-impact, heeft het duurzaamheidsbeleid het concern een nieuwe bron van inkomsten opgeleverd. Zo vermaakt het bedrijf vezels die overblijven na papier-recycling tot dakpannen. Reststromen van shampoo-productie worden hergebruikt als mestsoffen. Afgekeurd maandverband dient als brandstof voor de cementindustrie.

Volgens Burns heeft een individuelere aanpak bijgedragen aan het succes van het zero-waste-programma. Na een moeizame start bleek dat iedere locatie tegen andere problemen aanliep. Individuele implementatie van een overkoepelend beleid bleek de oplossing.

Het stimuleren van hergebruik van afvalstromen past binnen P&Gs duurzaamheidsdoelen voor 2020

Bron: GreenBiz, The Guardian | Foto: Paul Sableman, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)