22-06-2015 14:31 | Door: Laura Fransen

De verkoop van Fairtrade-producten is in 2014 met 8 procent gestegen, tot een retailwaarde van € 213 mln. Steeds meer retailers spelen in op de groeiende consumentenvoorkeur voor duurzame producten.

Dat zegt Stichting Max Havelaar in het jaarverslag over 2014. De verkoop van producten met het Fairtrade-duurzaamheidskeurmerk steeg van € 197 mln in 2013 naar € 213 mln in 2014. Volgens Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, laten onder andere supermarktketens Plus en Spar zien dat de verkoop van duurzame producten bedrijfstechnisch interessant is.

“Zij zijn volledig overgeschakeld op bananen met het Fairtrade-keurmerk, dat harde eisen stelt aan de betaling aan organisaties van boeren en arbeiders, én ze zijn het afgelopen jaar meer bananen gaan verkopen”, zegt d’Angremond in een persbericht.

Klanten trekken

In 2014 werd ruim 20 miljoen kilogram Fairtrade-bananen verkocht. Dat is een toename van 13 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Volgens de stichting laat de groeiende verkoop zien dat steeds meer consumenten de voorkeur geven aan duurzaam geproduceerde producten.

“Supermarkten beseffen steeds meer dat niet alleen lage prijzen ingezet kunnen worden in de strijd om klanten, maar dat ook een breed assortiment aan duurzame producten klanten naar de winkel kan lokken”, zegt Stichting Max Havelaar in het jaarverslag.

Stichting Max Havelaar geeft in Nederland het Max Havelaar-keurmerk uit aan bedrijven en controleert of zij voldoen aan de internationale Fairtrade-standaarden. De stichting is een van de 27 nationale Fairtrade-keurmerkorganisaties wereldwijd. 

Bron: Stichting Max Havelaar | Foto: British Province of Carmelite, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)