Bol.com en Wehkamp ontwikkelen verpakking op maat

Pakketbezorging

22-06-2015 16:32 | Door: Laura Fransen

Online retailers Bol.com en Wehkamp verduurzamen hun bezorgproces met verpakkingen op maat. Door de grootte beter af te stemmen op het formaat van de aankoop, besparen de bedrijven materiaal.

Retailers Bol.com en Wehkamp gaan de verpakkingen van online bestellingen precies op maat maken. De ontwikkeling past binnen de verduurzamingstrend van de e-commercesector. Dat schrijft nieuwswebsite RetailNews naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant. Door de grootte van de verpakking af te stemmen op de inhoud, wordt onnodig materiaalverbruik voorkomen.

De maatregel past binnen het sectorplan voor duurzaam verzendmateriaal, opgesteld door een werkgroep onder leiding van Thuiswinkel.org. De werkgroep identificeerde eind 2014 vier hoofdzaken die de milieu-impact van verpakkingsmaterialen moeten reduceren: minder grondstoffenverbruik, meer recycling, meer hergebruik en meer hernieuwbare grondstoffen.

Online retailers zijn vanaf 2015 wettelijk verplicht om duurzaamheidsdoelstellingen na te leven wat betreft verzendmateriaal. Uit een recent rapport van adviesbureau EY blijkt dat er grote duurzame kansen liggen bij de zogenaamde last mile. Volgens het rapport is onder andere met innovaties zoals drop-off-points, elektrische voertuigen en fietskoeriers vooruitgang te boeken. 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: RetailNews, Thuiswinkel.org | Foto: Jonas Schleske, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail