Waarom H&M investeert in duurzaamheid

H&M Tokyo

26-06-2015 15:32 | Door: Laura Fransen

Het duurzaamheidsbeleid van Zweedse kledingretailer H&M moet omzetgroei op de lange termijn stimuleren. Klanten tonen steeds meer interesse in duurzame kleding en eisen meer transparantie.

Dat zegt Anna Gedda, hoofd duurzaamheid bij H&M, in een interview met persbureau Reuters. Volgens Gedda neemt de vraag naar duurzaam geproduceerde kleding toe. “We zien het aan de hoeveelheid vragen en verzoeken die we krijgen via email, in winkels en via klant-enquêtes”, zegt Gedda tegen Reuters. “Het bewustzijn is er en klanten willen meer informatie over sociale en milieugerelateerde zaken."

H&Ms duurzaamheidsbeleid speelt hierop in. De focus op duurzame kleding moet verkoopcijfers op de lange termijn stimuleren. Gedda noemt het zelfs een voorwaarde voor toekomstige groei. “De investeringen die we nu doen, krijgen we later terug in de vorm van groei omdat we relevant zullen blijven”, stelt ze.

Onderscheidende kracht

Eerder in 2015 sprak ook H&M-CEO Karl-Johan Persson zich uit over de onderscheidende kracht van een duurzame bedrijfsvoering. Volgens de CEO bestaat er geen twijfel dat investeren in duurzaamheid een goede bedrijfsstrategie is.

Als onderdeel van H&Ms duurzaamheidsstrategie moet het gebruik van hernieuwbare elektriciteit voor eind 2015 omhoog tot 80 procent. Daarnaast moet het aantal kledingstukken gemaakt van gerecyclede vezels 300 procent hoger liggen dan in 2014. Een nieuwe recycletechniek kan hieraan bijdragen. 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Reuters | Foto: Ivan Mlinaric, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail