29-06-2015 07:03 | Door: Laura Fransen

In 2018 gebruikt de Canadese supermarktketen Loblaw geen micro beads meer in producten van twee eigen merken. De vervuilende plasticdeeltjes zitten het duurzaamheidsbeleid voor vis in de weg.

Een van Canada’s grootste supermarktketens gaat het gebruik van microbolletjes in twee eigen merken uitfaseren. In 2018 zijn huishoudelijke producten en cosmetica van de merken Life Brand en President’s Choice vrij van de minuscule plasticdeeltjes. De negatieve milieu-impact van micro beads heeft volgens supermarktketen Loblaw directe gevolgen voor de eigen duurzame bedrijfsvoering.

“Microbolletjes creëren een kringloopprobleem voor onze organisatie”, zegt Galen G. Weston, directeur van Lowblaw, in een persbericht. “We verkopen huidverzorgingsproducten met micro beads. We verkopen ook vis. Merkwaardig genoeg hebben onze cosmeticaproducten invloed op ons beleid met betrekking tot duurzame vis.”

Duurzame alternatieven

De plastic microbolletjes zijn niet af te vangen door waterzuiveringsinstallaties. Het plastic komt in de zeeën en oceanen terecht, waar vissen ze aanzien voor voedsel. Diezelfde vervuilde vis belandt vervolgens in de supermarktschappen.

Onder andere de cosmetica-industrie werkt aan duurzame alternatieven voor micro beads. Eerder dit jaar vond in New York de Sustainability Cosmetics Summit plaats.

Bron: Loblaw | Foto: Tim Sheerman-Chase, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)