29-06-2015 18:01 | Door: Laura Fransen

Supermarktketens MCD en Boon’s Markt stappen over op duurzamere kip. Volgens dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier zetten de kleine ketens de stap die Albert Heijn niet aandurft.

Supermarktketens MCD en Boon’s Markt vervangen de plofkip door de zogenaamde Betere kip. De kip heeft 56 procent meer leefruimte en groeit 33 procent langzamer dan de plofkip. Ook valt er meer daglicht de stal binnen. De Betere kip voldoet nog niet aan de eisen van het Beter Leven-keurmerk.

Toch is Wakker Dier enthousiast over de overstap, die volgens de dierenwelzijnsorganisatie opvallend is. Andere supermarkten, waaronder Albert Heijn, vervangen de plofkip met een kip die het nauwelijks beter heeft. Zo leeft de Hollandse Kip van Albert Heijn met 19 op een vierkante meter, een verbetering van twee kippen ten opzichte van de plofkip. Bij de Betere kip ligt het maximum op 13,5.

Lef

“De kleine MCD en Boon’s Markt hebben meer lef dan marktleider Albert Heijn en zetten een echte stap voor de kip”, stelt Wakker Dier in een persbericht. Eerder dit jaar was de organisatie al te spreken over de overstap van Holland Casino en de tankstations van Shell naar duurzame kip met het Beter Leven-keurmerk.

Eind 2014 kondigde supermarktketen Jumbo als eerste aan af te stappen van de plofkip. Voor het einde van 2015 ligt er bij de supermarkt alleen nog de Nieuwe Standaardkip in de schappen. De leefomstandigheden van deze kip zijn vergelijkbaar met die van de Betere kip.

Supermarkt Plus maakt vanaf half augustus geen reclame meer voor de plofkip. Het product blijft nog wel in de schappen liggen. De supermarkt verduurzaamt wel het vlees-assortiment door over te stappen op varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk.  

Bron: Wakker Dier | Foto: Alpha, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)