30-06-2015 10:29 | Door: Laura Fransen

Ruim 400 retailers en voedingsproducenten wereldwijd gaan hun voedselverspilling binnen tien jaar halveren. Deze duurzame stap hebben ze toegezegd tijdens het Consumer Goods Forum 2015. 

De leden van het Consumer Goods Forum (CGF) hebben toegezegd hun voedselverspilling voor 2025 met 50 procent terug te dringen. Vooral het uitwisselen van ervaringen moet de reductie helpen bewerkstelligen. “Het idee is om voedselverspilling zo veel mogelijk te beperken en we richten ons nu op de bedrijven waarbij het managen van verspilling nog in de kinderschoenen staat, zodat ze kunnen leren van de koplopers”, zegt Ignacio Gavilan, directeur duurzaamheid bij het CGF, in een interview met nieuwswebsite Just Food.

Meer dan 400 retailers en producenten zijn onderdeel van het CGF. Samen zijn ze goed voor een omzet van € 2500 mrd en hebben bijna tien miljoen werknemers op de loonlijst staan. Onder andere Ahold, Heineken, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Unilever, Delhaize, Loblaw’s, Marks & Spencer, Sainsbury’s en Wal-Mart zijn lid.

Logische stap

Volgens Marc Bolland, oud-Heineken topman en huidig CEO van Marks & Spencer, is de toezegging een logische stap. “Het aanpakken van voedselverspilling is zinvol voor de sector. Het bespaart geld, verbetert de voedselzekerheid, bespaart water en vermindert de uitstoot van broeikasgassen”, zegt Bolland in een persbericht. De eerste stap is het opstellen van een ijkpunt waartegen de reductie in verspilling gemeten kan worden. Het CGF verwacht het ijkpunt in 2016 te hebben vastgesteld. 

Voedselverspilling kost de wereldwijde economie $ 750 mrd per jaar. Volgens de meest recente statistieken van het Consumer Goods Forum wordt een derde van alle geproduceerde calorieën niet geconsumeerd. Het verspilde voedsel, dat in veel landen nog op de vuilstort belandt, resulteert in de uitstoot van 3,3 miljard ton broeikasgassen per jaar. De CO2-voetafdruk van voedselverspilling zou op de wereldranglijst daarmee op de derde plaats staan, na de Verenigde Staten en China.

Bron: Consumer Goods Forum, Just Food | Foto: Anthony Albright, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)