Commerciële kansen voor duurzame werkkleding

Werkkleding

06-07-2015 10:30 | Door: Laura Fransen

In 2012 lanceerde Van Puijenbroek Textiel zonder veel succes Nederlands eerste recyclebare werkkledinglijn. Toch verwacht het bedrijf de omzet de komende vijf jaar te verdubbelen naar € 60 mln.

De omzet van de Nederlandse duurzame werkkledingproducent Van Puijenbroek moet de komende vijf jaar verdubbelen. Een nieuwe groeidoelstelling streeft naar een omzet van € 60 mln in 2020. Composteerbare werkkleding en wearables moeten hieraan bijdragen, schrijft het Financieele Dagblad (FD).

In 2012 bracht Van Puijenbroek Textiel in samenwerking met afvalverwerker Van Gansewinkel de eerste Cradle to Cradle werkkledingcollectie op de Nederlandse markt. De duurzame overalls, jassen en broeken kunnen na gebruik gerecycled worden tot nieuw garen of compost. Het succes bleef uit, omdat inkopers alleen interesse hadden in traditionele kleding tegen een zo laag mogelijke prijs.  

Toch blijft het bedrijf investeren in duurzame innovatie. “Misschien waren we te vroeg”, zegt directeur Rob Kwaspen in het FD. “Op termijn wordt dit een belangrijk issue in de sector en dan lopen wij voorop”.

Duurzame initiatieven

Een aantal recente duurzame initiatieven in de textielindustrie ondersteunt Kwaspens theorie. Zo doet Rijkswaterstaat een proef waarbij stewards volledig recyclebare bedrijfskleding dragen. Het EcoProFabrics-project moet de Europese markt voor bedrijfskleding verduurzamen.

In 2004 was Van Puijenbroek Textiel een van de eerste leden van de internationale Fair Wear Foundation. Met het lidmaatschap benadrukt het bedrijf de focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het bedrijf vierde eerder dit jaar zijn 150-jarig jubileum. 

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Financieele Dagblad, Van Puijenbroek | Foto: Eric Vernier, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail