Duurzame bijdrage verpakkingen ondergewaardeerd

Supermarkt fruit

07-07-2015 14:32 | Door: Laura Fransen

De duurzame inspanningen van producenten en retailers vallen bij hun klanten soms in dovemansoren. Consumenten hebben weinig begrip voor verpakkingen, terwijl deze vaak juist verspilling tegengaan.

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Consumenten zien de recyclebaarheid en hoeveelheid verpakkingsmateriaal als het meest bepalend voor de milieubelasting van een product. Met als resultaat dat ze zich ergeren aan de verpakking van groente en andere voedingsmiddelen, ook als die in werkelijkheid bijdragen aan een lagere milieudruk.

Komkommers

Milieu Centraal benadrukt dat de milieudruk van de verpakking afhangt van de individuele situatie. Bij weinig gebruik van een product, helpt een portieverpakking het langer goed te houden. Dit verkleint de kans op verspilling. Gaat een product in één keer op, dan is een grootverpakking met minder materiaal een duurzame keuze.

Naast verspilling, voorkomt verpakkingsmateriaal ook beschadiging en bederf. Zo blijven komkommers langer goed in plastic. Zowel tijdens vervoer en opslag, als eenmaal bij de consument thuis. Dat deze duurzame redenering niet altijd tot de consument doordringt blijkt uit het onderzoek: 40 procent van de ondervraagden ergert zich aan komkommers in plastic.

Verpakkingsvrij

Hoewel verpakkingen bij goed gebruik de milieudruk kunnen verlagen, kan het verpakken van bijvoorbeeld grote hoeveelheden groenten juist weer tot verspilling leiden. Eerder dit jaar kondigde Albert Heijn aan om deze reden minder groenten en fruit in plastic te verpakken. De initiatiefnemers van Opgeweckt Noord openden met dezelfde redenering in april Nederlands eerste volledig verpakkingsvrije supermarkt

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Milieu Centraal | Foto: Ricardo, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Laura Fransen

Volgt innovaties en ontwikkelingen op het gebied van Zorg & Welzijn, Groothandel & Retail en Kleding.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail