07-07-2015 14:32 | Door: Laura Fransen

De duurzame inspanningen van producenten en retailers vallen bij hun klanten soms in dovemansoren. Consumenten hebben weinig begrip voor verpakkingen, terwijl deze vaak juist verspilling tegengaan.

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Consumenten zien de recyclebaarheid en hoeveelheid verpakkingsmateriaal als het meest bepalend voor de milieubelasting van een product. Met als resultaat dat ze zich ergeren aan de verpakking van groente en andere voedingsmiddelen, ook als die in werkelijkheid bijdragen aan een lagere milieudruk.

Komkommers

Milieu Centraal benadrukt dat de milieudruk van de verpakking afhangt van de individuele situatie. Bij weinig gebruik van een product, helpt een portieverpakking het langer goed te houden. Dit verkleint de kans op verspilling. Gaat een product in één keer op, dan is een grootverpakking met minder materiaal een duurzame keuze.

Naast verspilling, voorkomt verpakkingsmateriaal ook beschadiging en bederf. Zo blijven komkommers langer goed in plastic. Zowel tijdens vervoer en opslag, als eenmaal bij de consument thuis. Dat deze duurzame redenering niet altijd tot de consument doordringt blijkt uit het onderzoek: 40 procent van de ondervraagden ergert zich aan komkommers in plastic.

Verpakkingsvrij

Hoewel verpakkingen bij goed gebruik de milieudruk kunnen verlagen, kan het verpakken van bijvoorbeeld grote hoeveelheden groenten juist weer tot verspilling leiden. Eerder dit jaar kondigde Albert Heijn aan om deze reden minder groenten en fruit in plastic te verpakken. De initiatiefnemers van Opgeweckt Noord openden met dezelfde redenering in april Nederlands eerste volledig verpakkingsvrije supermarkt

Bron: Milieu Centraal | Foto: Ricardo, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)