16-07-2015 10:12 | Door: Laura Fransen

Het gebruik van duurzame materialen in de textielindustrie groeit harder dan dat van reguliere stoffen. Nike, The North Face, Zara en H&M zijn koplopers op het gebied van duurzaam materiaalgebruik.

Dat stelt het Preferred Fiber and Materials Report 2014 van duurzaamheidsorganisatie Textile Exchange. Het rapport biedt een overzicht van duurzame grondstoffen en materialen die te gebruiken zijn voor de productie van textiel, zoals kleding, beddengoed en handdoeken.

In het rapport komen kledingmerken Nike en The North Face en de Amerikaanse retailer Target uit de bus als de drie grootste gebruikers van gerecycled polyester. Het Nederlandse kledingmerk G-Star Raw staat op nummer zeven. 

Modegigant Inditex, eigenaar van onder andere kledingmerken Zara en Stradivarius, is de grootste gebruiker van houtpulpvezel lyocell. H&M, Target en G-Star Raw volgen op plek twee, drie en vier.

Toename

Het jaarlijkse Preferred Fiber and Materials rapport heeft als doel om de textielindustrie te informeren over duurzamere materiaalopties en hulpmiddelen. Tot de zogenaamde ‘preferred materials’ behoren onder andere gerecycled polyester, lyocell en biologisch katoen. Volgens het rapport neemt het gebruik van die duurzame materialen in de industrie sneller toe dan de groei van stoffen zoals gewoon, niet-biologisch katoen.

Textile Exchange is een internationale organisatie die zich inzet voor de verduurzaming van de textielindustrie. Eerder dit jaar lanceerde de organisatie de Organic Cotton Sustainability Assessment Tool (OC-SAT). De tool bevat informatie over 66.980 boeren die in twee jaar tijd in totaal 41,8 miljoen kilo biologisch katoen produceerden. Volgens Textile Exchange is OC-SAT de eerste tool die een compleet overzicht biedt van de voordelen van biologische katoenproductie. 

Bron: Textile Exchange | Foto: Don Hankins, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)