29-11-2012 11:12 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Meer dan de helft van de jongeren heeft een voorkeur voor duurzame producten, maar weet bij de aankoop ervan niet goed waar ze op moeten letten.

Dat blijkt uit onderzoek van merkenvergelijker Rank a Brand onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Van de vierhonderd jongeren vindt 56 procent het belangrijk om meer groene en eerlijke producten te kopen. Opvallend is echter dat 50 procent van de jongeren niet goed weet waar zij op kunnen letten bij hun aankopen.

Verkeerd beeld

Het beeld dat jongeren van een merk hebben komt niet altijd overeen met de beoordeling op objectieve criteria voor duurzaamheid. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het beeld dat jongeren hebben van spijkerbroekenfabrikant Levi's. Zo denkt meer dan 40 procent van de ondervraagde jongeren dat Levi's het meest duurzame jeansmerk is, terwijl de merkvergelijker het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label.

Van de duurzaamheid van chocolade zijn de jongeren beter op de hoogte. Twee derde van de jongeren denkt dat de chocolade van Verkade duurzaam wordt geproduceerd.  In een ranking van Rank a Brand krijgt Verkade het op een na hoogste  B-label. Terwijl net zoveel jongeren het submerk 'Puur en Eerlijk' van Albert Heijn, dat een A-label heeft, als duurzaam beschouwen.

Definitie blijft onduidelijk

Dat jongeren merken niet goed kunnen inschatten op duurzaamheid kan te wijten zijn aan onduidelijkheid over de definitie van het begrip duurzaamheid. Van de onderzochte jongeren denkt 45 procent bij duurzaamheid aan merken die hun producten op milieuvriendelijke en eerlijke wijze produceren. Bijna een derde denkt aan producten die langer mee gaan en 16 procent denkt dat een duurzaam merk  het financieel goed doet tijdens de economische crisis.

Opmerkelijk is dat, ondanks onduidelijkheid over het begrip duurzaamheid, jongeren wel hun best doen erachter te komen of een merk duurzaam is. Ruim 40 procent van de jongeren zoekt via internet actief naar de duurzaamheid van een bepaald merk. En van die jongeren deelt bijna 40 procent de gevonden informatie met vrienden via social media, e-mail of in gesprekken.

Hoewel ruim twee derde van de jongeren let op keurmerken voor onder andere Fair Trade, biologisch en FSC-gecertificeerd, is het niet duidelijk of duurzaamheid ook een doorslaggevende factor is om een aankoop te doen.

Bron: Rank a Brand

Foto: Toni Almodovar Escuder