Berghaus lanceert nieuwe duurzame kledinglijn

Berghaus

24-07-2015 15:24 | Door: Chris Thijssen

Het Britse outdoormerk Berghaus lanceert de duurzame Made Kind-kledinglijn. Kleding uit deze lijn moet voldoen aan Berghaus’ voorwaarden voor duurzame productie.

Het merk hanteert drie criteria voor de productie van duurzame kleding. De Made Kind-lijn moet aan één van die voldoen. Een van de opties is dat voor het kledingstuk gerecycled materiaal is gebruikt. Ook kan de kleding zijn gemaakt van stof die is goedgekeurd door Bluesign. Berghaus werkt sinds mei dit jaar samen met Bluesign, dat als doel heeft de milieu-impact van de textielproductie te verbeteren.

Minder water

Het derde criterium is dat de kleding is geverfd volgens het Colourkind-verfproces van Berghaus. Dit proces slaat een aantal vervuilende stappen over. Daarmee bespaart het merk 89 procent water, 62 procent CO2 en 63 procent chemicaliën ten opzichte van reguliere verfprocessen. Volgens Berghaus resulteert dit proces bovendien in een hoogwaardiger materiaal met een betere kleurechtheid. 

Duurzame stap

De kleding uit de Made Kind-lijn moet voldoen aan minimaal één van deze drie criteria. Berghaus brengt de eerste collectie volgend jaar op de markt, voor het voorjaar/zomer 2016-seizoen. De nieuwe lijn onderstreept volgens het bedrijf een nieuwe stap in het elimineren van schadelijke stoffen uit de keten van het bedrijf.

Het kledingmerk wil dat in 2016, het jaar waarin het concern zijn 50-jarig jubileum viert, 70 procent van de kleding voldoet aan de Bluesign-standaard. Deze standaard stelt uitgebreide eisen aan de milieu-impact van producenten. Patagonia en The North Face zijn andere kledingmerken die met Bluesign samenwerken.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Berghaus | Foto: Berghaus, via Facebook

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail