Patagonia bespaart water met nieuwe duurzame denimcollectie

Denim

06-08-2015 09:21 | Door: Chris Thijssen

Outdoormerk Patagonia lanceert samen met kleur- en chemiebedrijf Archroma een duurzame denimcollectie. Voor de productie van deze denim zijn minder water en energie nodig.

Patagonia ontwikkelde samen met Archroma een nieuw verf- en productieproces voor denim. Hierbij worden kleurstoffen gebruikt die zich gemakkelijker aan katoen hechten. Volgens het outdoormerk minimaliseert dit de vervuiling van indigoverven, wassen en spoelen van denim.

Het nieuwe proces verbruikt 84 procent minder water en 30 procent minder energie. Bovendien is de CO2-uitstoot 25 procent lager dan bij conventionele indigo-verfprocessen voor denim.

‘Vuile industrie’

Volgens Helena Barbour, Business Unit Director Sportswear bij Patagonia, is traditionele denim ‘een vuile industrie’. “Wij willen een alternatieve oplossing vinden voor het gebruik van standaard indigo-verfmethoden voor denim”, zegt ze in een persbericht.

“Het heeft vele jaren van onderzoek, innovatie en vallen en opstaan gekost, maar het resultaat is een nieuwe stap voor denim”, zegt Barbour. “We hebben de hoop dat andere fabrikanten volgen en ons helpen bij het veranderen van de denimindustrie.”

Organische katoen

Patagonia lanceert de duurzame denimcollectie voor de herfst en winter van 2015. De collectie bestaat uit drie spijkerbroeken voor mannen- en drie voor vrouwen. Alle denim is gemaakt van organische katoen, die is geteeld zonder chemische of synthetische meststoffen, giftige pesticiden of onkruidverdelgers. Behalve duurzaam, is de collectie ook Fair Trade Certified.

In augustus start Patagonia de consumentencampagne Because Denim is Filthy Business. Hiermee focust het merk zowel op de huidige denim-productiestandaarden als op mogelijke oplossingen.

Samenwerking

De samenwerking met verf- en chemiebedrijf Archroma past in de visie van Patagonia. In een interview zei directeur Vincent Stanley van Patagonia dat dit soort samenwerkingen met partners steeds belangrijker worden. Volgens hem zijn bedrijven uit de branche gezamenlijk in staat duurzaamheid in de kledingindustrie af te dwingen.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Patagonia | Foto: Willi Heidelbach, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail