Hoe kledingmerk Billabong zijn voorraadbeheer optimaliseert

Kleding

10-08-2015 10:12 | Door: Chris Thijssen

Sportkledingmerk Billabong gaat samen met softwarebedrijf JustEnough de planning en bevoorrading van al zijn kanalen optimaliseren. Hiermee wil het merk onder andere te grote voorraden vermijden.

Billabong heeft de hulp ingeroepen van JustEnough om de planning- en bevoorradingsprocessen van zijn merken wereldwijd te transformeren. JustEnough biedt verschillende software-oplossingen voor demand management. Demand management is een methode waarmee een bedrijf de vraag naar producten kan voorspellen, plannen en beheren.

Met de software van JustEnough wil het kledingmerk de omloopsnelheden van voorraden en de zichtbaarheid daarvan verhogen. Daarnaast is het de bedoeling dat het serviceniveau voor retailers, leveranciers en consumenten, wordt verbeterd, terwijl voorraden worden geminimaliseerd.

Regionale planningen

Vooralsnog werkte Billabong met regionale planningen voor groothandel, retail en online afzetkanalen. Hierbij maakte het bedrijf gebruik van handmatige, op spreadsheet gebaseerde processen. Hierdoor had het merk vaak te maken met te grote voorraden en productveroudering.

Dat leidde tot overtollige kleding en overbodig transport. Om dit in de toekomst te vermijden, stapt het bedrijf nu over naar één wereldwijd systeem voor vraagplanning.

Orderplan

Het systeem produceert onder andere een vooruitkijkend, gefaseerd orderplan. Hiermee kan Billabong niet alleen inspelen op de vraag vanuit de verschillende afzetkanalen, maar ook zijn eigen inkoop bij toeleveranciers stroomlijnen.

De software bepaalt daarnaast de beste plaatsing voor voorraadproducten, aan de hand van bepaalde criteria. Door de verschillende fases in de levenscyclus van een product te beheren, kunnen producten doelgericht worden geleverd en geplaatst.

Wanneer nieuwe producten in een winkel goed lopen, kunnen die eventueel gedurende het seizoen worden bijgeleverd. Retailers en leveranciers kunnen het aanbod van Never Out of Stock (N.O.S.)-producten, die minder aan trends onderhevig zijn, op deze manier goed monitoren en aanvullen.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: JustEnough | Foto: epSos.de, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail