11-08-2015 07:22 | Door: Chris Thijssen

De start-up Home Delivery Services zet robots in voor het afhandelen van online bestellingen. Minder dan 10 procent van de orders wordt door mensen afgehandeld. 

Dat meldt Re/code. Home Delivery Service (HDS) gaat volgens bedenker Louis Borders fungeren als een online winkelcentrum of warenhuis. Een speciaal systeem helpt het bedrijf bij het leveren van bestellingen op dezelfde dag, zonder extra toeslag.

Het is de bedoeling dat de bestellingen zoveel mogelijk worden verwerkt door robots. Minder dan 10 procent van de bestellingen moet worden afgehandeld door personeel. Hierdoor worden de bezorgtijden volgens Borders 'drastisch ingekort' en dalen de operationele kosten met 50 procent.   

Clicks and bricks

De start-up wil behalve verse en verpakte voedingsmiddelen, ook andere handelswaar verkopen. Hiermee wil het bedrijf de clicks and bricks-combinatie van Walmart volgen. Clicks-and-bricks staat voor zowel fysiek als digitaal opereren.

Voor een vast bedrag van $ 99 per jaar bezorgt de dienst bestellingen op dezelfde dag. Voor een kleine toeslag ontvangt de consument zijn bestelling binnen een uur.

Toyota

Bordes verwacht dat HDS niet eerder dan volgend jaar wordt gelanceerd. In de tussentijd heeft Toyota volgens Re/code een aanbetaling gedaan van $ 2 mln om de back end-technologie van HDS te kunnen gebruiken voor het automatiseren van de eigen productiefaciliteiten. Die back end-infrastructuur, met de naam RoboFulfillment System, is nog niet klaar voor gebruik.

Zodra dat wel het geval is, zullen bedrijven als Toyota $ 20 miljoen per installatie betalen, meldt TheStreet. Volgens de website zou Toyota dertig installaties nodig hebben. Borders zegt tegen Re/code in totaal vijf van dit soort deals te willen sluiten.

Online boodschappen

Voor retailers is de online boodschappenmarkt een grote uitdaging. Ook in Nederland wordt op dit vlak geëxperimenteerd. Zo doen in een nieuw gemechaniseerd distributiecentrum van Albert Heijn robots het werk. Hiermee besparen ze onder andere op 600.000 transportkilometers.

Een nieuwkomer op de markt is Picnic, een supermarkt zonder winkels. Ook deze dienst claimt boodschappen efficiënter te leveren.

Bron: Re/code, TheStreet | Foto:  , via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)